NA24.no

4,5 cm koster Glenn minst 30.000 kroner

KAN BLI DYRT: Hvis tollvesenets menn målte riktig med tommestokken, får Glenn Main Henriksen fra Tønsberg en uforutsett bilregning.
KAN BLI DYRT: Hvis tollvesenets menn målte riktig med tommestokken, får Glenn Main Henriksen fra Tønsberg en uforutsett bilregning. Foto: Foto: Harald Strømnæs
Sist oppdatert:
Ble sjokkert da han fikk tollerne på døra.

TØNSBERG: Mange tanker fór gjennom hodet til Glenn Main Henriksen da han åpnet husdøren sin i Prestegaten 9 i Tønsberg onsdag. Der sto to menn fra tollvesenet, som hadde sett bilen hans på Icas langtidsparkering, skriver TB.no.

– En skvetter jo litt. Jeg tenkte «har noen plantet dop i bilen min?» Jeg rakk å tenke på mye, før han fortalte meg at de hadde aksjon mot Volkswagen Touran-eiere. Da ble jeg lettet og tenkte at alt var i orden, forteller Henriksen.

Fikk dårlig nyhet

Men så lett var det ikke. Tollvesenet dro fram tommestokken for å sjekke om lasterommet var i henhold til målene som kreves for å ha en bil registrert som varebil. Beskjeden var nedslående.

– De sa at varerommet var 4,5 centimeter for kort og at jeg måtte omregistrere den til personbil. Den avgiften lå på mellom 100.000 og 160.000 kroner. Da ble jeg skremt, forteller Henriksen, som har eget firma.

Å eie en varebil framfor personbil, betyr avskrivninger i et firmaregnskap og langt mindre avgifter. Men ett av kravene er at varerommet minimum må være 140 centimeter dypt, 105 centimeter høyt og 90 centimeter bredt.

LES OGSÅ: Disse fikk ingen avgiftslette

Over 30.000 kroner

Henriksen har via tollvesenets priskalkulator kommet fram til at prisen for omregistrering av bilen hans i utgangspunktet koster 137.000 kroner. Og etter avskrivninger på grunn av alder, vil han ende på litt over 30.000 kroner.

– Det var penger jeg hadde tenkt til å bruke på noe helt annet enn 4,5 centimeter luft! kommenterer han.

Og han har fortsatt et håp om å slippe regningen på grunn av målefeil. Etter egne målinger, tilfredsstiller varerommet kravene. Derfor har han avtalt å få en skikkelig måling hos Biltilsynet.

MÅLER: Ifølge Glenn Main Henriksens mål, er størrelsen på varerommet i tråd med regelverket for varebil. Derfor har han bestilt en skikkelig måling hos biltilsynet.


Eier uansett ansvarlig

Bilen kjøpte Henriksen i 2012 av en bilforhandler i Moss. Hos Biltilsynet fikk han utlevert grønne varebilskilter, og i vognkortet står kjøretøyet registrert som «varebil klasse 2». Det hjelper trolig ikke Henriksen stort.

– Vårt regelverk er klart på at det er den registrerte eieren som har ansvaret, sier konstituert avdelingssjef Øyvind Lorentzen ved avdeling for økonomisk kontroll i Tollregion Sør-Norge.

Han vil ikke kommentere omfanget av kontrollene rettet mot varebiler i klasse to, blant annet Volkswagen Touran-eiere.

– Men dette er noe vi retter oppmerksomheten mot hele tiden. På nyere biler kan avgift ved omregistrering utgjøre et betydelig beløp på over 100.000 kroner, sier Lorentzen.

LES OGSÅ: NAF mot strømmen: «Bilavgiftene på stedet hvil»

Les flere saker hos: Tønsbergs Blad


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere