500.000 tapt for alltid

Grete Fossbakk kan se langt etter de 500.000 kronene hun overførte til feil person. Forbrukerrådet krever økt nettbanksikkerhet.

25.01.07 20:04

Det var i fjor det ble kjent at Grete Fossbakk overførte en halv million kroner til en ukjent mann. Pengene skulle egentlig til hennes datter, men noen tastetrykk senere, befant pengene seg på kontoen til en mann som visste å bruke opp pengene på forbausende kort tid.

NA24 - din næringslivsavis

Nå har Bankklagenemnda avvist Fossbakks klage, og gir henne ikke medhold i at banken skulle betale pengene tilbake til henne, skriver NTB.

Ikke erstatningsansvar
Flertallet i nemnden kunne ikke se at bankens nettløsning hadde slike feil eller mangler at det kunne lede til erstatningsansvar, mens Forbrukerrådets representant mente banken måtte holdes delvis ansvarlig.

Det førte til en diskusjon om nettbanksikkerhet, hvor blant andre finansminister Kristin Halvorsen blandet seg inn.

- Nå må bankene raskt sørge for bedre sikkerhet i nettbanken, slik Kredittilsynet krevde høst, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Et reellt problem
Han mener det er på høy tid å innføre et tilsvarende tak på den enkeltes tap ved egne feil og andres misbruk av nettbank, på linje med ordningen som har vært for kort i fem år. Forbruker-direktøren fpreller at to saker i Bankklagenemnda de siste årene, samt denne ferske saken, viser at problemet er reelt.

- Forbrukerrådet tror ikke at det er tilstrekkelig å innføre nye tekniske rutiner og systemer for å hindre at beløp blir overført feil. Trolig må også ansvarsforholdet mellom kunder og banker klargjøres nærmere, sier han.

Loven i dag tar for seg de tilfeller der banken gjør en feil, og der uvedkommende misbruker kontoen, men ikke de tilfellene der kontoinnhavren selv taster feil. Dette er i dag et lovtomt rom som man må vurdere om skal fylles, sier Lund-Isaksen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.