*Nettavisen* Økonomi.

60 milliarder i bompenger

Foto: Hommedal, Marit (SCANPIX)

Regjeringen skal bruke mer enn 300 milliarder kroner på samferdsel de neste ti årene.

13.03.09 20:02

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete hadde allerede meldt om at jernbanen kommer til å stå igjen som vinner når de la frem Nasjonal Transportplan (NTP) for 2010 til 2019 torsdag.

Da Navarsete begynte fremleggelsen bad hun det norske folk spenne setebeltene.

Så fortalte hun at regjeringen har bestemt seg for å bruke 321,9 milliarder kroner på samferdsel i planen. I tillegg kommer bompenger på 60 milliarder kroner.

LES OGSÅ: - Tidenes ran av norske bilister

Dette inkluderer blant annet dobbeltspor for jernbanen fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)

Det gjør toget til den store vinneren i transportplanen.

Ifølge planen skal det bygges 142 kilometer nye baner der 116 kilometer skal være dobbeltspor. Dette skal også gi betydelige reisetidsreduksjoner i de områdene der det er flest passasjerer.

Den årlige fordelingen er de statlige midlene ser slik ut:

  • 21,2 milliarder kroner skal brukes til veiformål. Dette er inklusive tilskudd til drift av riksvegferger og midler som inngår i rammetilskudd og rentekompensasjon til fylkeskommunene.
  • 9,2 milliarder kroner skal brukes til Jernbaneverket.
  • 1,1 milliarder skal brukes til Kystverket.

Øker med 100 milliarder
Dette betyr en økning av den forrige transportplanen med 45 prosent, eller 100 milliarder kroner, over ti år.

- Dette er et stort løft for å trygge et mer miljøvennlig og effektivt transportsystem, sa Navarsete.

Hun sa videre at pakken skal gå til å sette igang nær 40 nye veiprosjekter allerede i første fireårsperiode. Parallelt skal man også satse på en betydelig økning av mindre utberdringstiltak.

DETTE BETYR DET FOR DITT FYLKE!

Samtidig skal regjeringen blant annet satse betydelige midler på å bygge ut sykkelstier i landet.

Langs det statlige vegnettet skal det blant annet bygges 500 kilometer med gang- og sykkelstier. Halvparten av dette i byer og tettsteder.

- Det er en tredobling i forhold til eksisterende transportplan, sa Navarsete.

Midtdelere kommer
- Trafikksikkerheten er det viktigste vi driver med. Norge får internasjonal oppmerksomhet fordi vi ligger så lavt på ulykkesstatistikken. Likevel er det fremdeles 250 omkomne i trafikken hvert år, og det er mange tusen skadde. Derfor har vi valgt å styrke midtdelere. Vi vil også prioritere gjennomsnittsmålinger på utsatte steder, samtidig som vi skal styrke kjøreopplæringen, sa Navarsete.

Klikk på bildet for å forstørre.

Planen inneholder blant annet 230 kilometer firefeltsveg og 750 kilometer med midtrekkverk og bredt midtfelt. Formålet er først og fremst å få ned antall møteulykker.

Dette er de viktigste veiprosjektene:

  • E18 Melleby-Momarken i Østfold
  • E18 Knapstad i Østfold - Retvedt i Akershus
  • Riksveg 2 Kongsvinger i Hedmark - Nybakk i Akershus
  • Videre utbygging av E 18 i Vestfold
  • E39 Eigenestunnelen i Stavanger i Rogaland
  • E39 Svegatjørn - Rådal i Hordaland
  • E39 Førde Hornindal i Sogn og Fjordane
  • E134 Gvammen - Århus i Telemark
  • E134 Damåsen - Saggrenda i Buskerud
  • Riksveg 7 Sokna - Ørgensvika i Buskerud
  • E16 Fønhus - Bagn - Bjørgo i Oppland
  • E16 Øye i Oppland - Borlang i Sogn og Fjordane
  • Videre utbygging av E6 Gardemoen i Akershus - Kolomoen i Hedmark
  • E6 Ringebu - Otta i Oppland
  • E6 Brenna - Brattås - Lien i Nordland
  • E6 Bru over Rombaken i Nordland
  • Videreføring av E6 vest for Alta i Finnmark

Nettavisen kommer tilbake med mer

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.