NA24.no

Leker ikke butikk

Sist oppdatert:
Trond Giske akker seg over at Orkla lot pengene bestemme da Orkla Media ble solgt. Det skulle da bare mangle, skriver NA24s kommentator.

NA24-KOMMENTAR: Til NTB sier kulturminister Trond Giske at han er skuffet og bekymret over Orklas salg av Orkla Media til britiske Mecom.

- Det var fullt mulig for Orklas styre å velge en norsk løsning, men pengene avgjorde og dermed gikk mediekonsernets aviser til utenlandske eiere, sier Giske.

Selvsagt avgjorde pengene. Det skulle da bare mangle. Og hvordan var det fullt mulig å velge en norsk løsning? Angivelig var Dagbladet så langt unna å tilby det Orkla ville ha at det ikke engang kom et formelt bud.

A-pressen var også en kandidat, men butter mot eierskapsbegrensningene som politikerne selv har innført (selv om Giske sier det var mulig med en «dialog» om dette), samtidig som lokalavisredaktørene i Orkla Media slett ikke ville ha A-pressen som eier.

Det er faktisk ikke mulig for styret i et børsnotert å kaste bort milliarder av kroner i en slik situasjon. Orkla er et børsnotert selskap og kan ikke drive norsk kulturpolitikk for aksjonærenes regning. Mesteparten av medievirksomheten ligger uansett utenfor Norge på grunn av Orklas mange oppkjøp, som Giske og andre Orkla-kritikere merkelig nok aldri var bekymret over.

Alt bedre før?
Det er også merkelig at Orklas ansatte og andre forståsegpåere i norsk presse nå frykter harde avkastningskrav fra britene, mens Orklas langsiktighet og publisistiske stil blir holdt frem som kontrast.

Hukommelsen er tydeligvis selektiv, for Orkla har opp gjennom årene stadig blitt kritisert nettopp for sine harde avkastningskrav til avisene. De ansatte har flere ganger klaget på pålegg om kostnadskutt.

Slik har det vært, og slik vil det fortsette å være. Papiraviser er en moden, noen vil si overmoden, bransje. Sett fra en eiers ståsted er bransjen i en høstningsfase, uansett om eieren heter Orkla eller Mecom.

Leker ikke butikk
Orkla er et kommersielt og profesjonelt drevet børsnotert konglomerat. Som eier har Orkla stilt harde krav til lønnsomhet i mediedelen, som i øvrige deler av konsernet. Og når man selger virksomheter, er man like kommersiell og profesjonell.

Orkla leker ikke butikk – og driver ikke politikk.

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon og redaktør for iMarkedet.no. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet kommentarartikler. Her kan du lese de siste dagenes kommentarer:

Skit i distriktene, leve sjarken!
Si nei til dyr sparing
Enklest ikke best i politikken
Full fiasko – kjører videre
Heldigvis ble Union nedlagt
Dobbeltmoral i Dagbladet
Himmeltittere og radiolyttere
Juksemaker pipelort
Monstre i styrerommet
Vil gjenta fiaskopolitikk
Det lukter krakk
Selg denne galskapen!
Regjeringen ofrer forbrukerne
Hjelp, vi flyr!
Tilfeldig etikk
Når kapitalisme blir moralisme
Skål for verdensøkonomien!
Pause etter flause
Forståelig Odfjell-kritikk
Når bonden blir polsk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere