NA24.no

82 feil i sekundet

Telenor må i gjennomsnitt håndtere 82 feilmeldinger i sekundet.

I Telenors driftsenter på Fornebu holder de oversikten over hele telenettet, i tillegg til Canal Digitals kabelnett. Det er ikke en rent liten oppgave. Bare Telenors mobilnett har over fire millioner brukere.

Ifølge Digi dukker det opp fem millioner feilmeldinger i uken fra forskjellige sensorer i alle nettene. Hvis en kabel faller ned et eller annet sted, kan senteret få inn tusenvis av feilmeldinger fra utstyr andre steder i nettet som påvirkes av denne ene feilen.

Avanserte systemer sorterer så meldingene og finner hovedfeilen. I uken er det rundt 600 enkeltstående feil som må rettes – rundt 85 hver eneste dag. Av disse 600 feilene, retter Telenor rundt 550 feil uten at det trengs å sendes ut mannskap til forskjellige sentraler.

Dagens problemer i Tromsø der mobilnettet ikke fungerte vil da ha vært ett av tilfellene som har skapt feilmeldingsstorm til senteret.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere