NA24.no

Advarer mot julekalender med spam i lukene


ADVARER: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet kommer her med tips om hva du bør sjekke før du deltar i konkurranser og åpner julekalendere på nett.
ADVARER: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet kommer her med tips om hva du bør sjekke før du deltar i konkurranser og åpner julekalendere på nett. Foto: Cf-wesenberg (Forbrukerombudet)
- Vær kritisk, sier Forbrukerombudet.

- På Facebook er det dessverre mye svindel og forbrukere bør tenke seg godt om før man liker og deler konkurranser, sier fagdirektør Tonje Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Der og andre steder florerer det med digitale kalendere som lokker med nye iPhone, Playstation eller flaxlodd.

Hun påpeker at selv om disse kalendrene og konkurransene fremstår som gratis, må du ofte betale med kontaktopplysningene til deg og dine venner.

Kan miste kontrollen

- Det er ulovlig med direktemarkedsføring på e-post og sms om forbrukeren ikke har godkjent dette på forhånd eller er eksisterende kunde hos bedriften. Mange næringsdrivende bruker derfor konkurranser hvor du ved deltagelse godtar å motta slik reklame. I tillegg blir kontaktopplysningene solgt videre til andre næringsdrivende som også sender deg markedsføring. Det er dermed svært vanskelig for forbrukeren å gjenvinne kontrollen over sine personopplysninger.

– Selv om du har rett til å trekke tilbake et samtykke til å motta markedsføring, er ikke dette bestandig så lett i praksis. Opplysningene kan være spredt til mange forskjellige avsendere, sier Skjelbostad.

Dette gjør du

Hun anbefaler deg å gjøre følgende før du deltar i konkurranse eller julekalender:

  • Les vilkår og betingelser nøye før du godtar dem
  • Forutsetter deltakelse at du blir kontaktet med tilbud fra den næringsdrivende eller samarbeidspartnere?
  • Undersøk hvem som egentlig står bak konkurransen
  • Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta
  • Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta
Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere