NA24.no

Advart i to år

Foto: Knut Falch/SCANPIX
Sist oppdatert:
Telenor har ikke fulgt rådene fra Initiativ for etisk handel.

Initiativ for etisk handel, hvor Telenor er medlem, har gjentatte ganger siden 2006 advart telegiganten og bedt Telenor forbedre sine etiske retningslinjer internt og overfor leverandører. Men telegiganten har i svært liten grad lyttet til rådene, skriver Aftenposten.

NA24 - din næringslivsavis

IEH er et kompetansesenter som bidrar med råd og ulike verktøy for å hjelpe medlemmene med å sørge for at de hele tiden handler i tråd med etiske normer. Telenor har vært medlem siden 2005, men IEH er ikke imponert over selskapets innsats:

- Vi opplever at Telenor har vært lite systematiske. Vi har sett enkelte forbedringer, men et selskap av Telenors størrelse burde absolutt ha gjort langt mer, sier Kristin Holter, daglig leder i Initiativ for etisk handel (IEH) til Aftenposten. Holter.

Telegiganten har i svært liten fylt ut rapporter om etiske regningslinjer mot leverandører, produsenter og andre samarbeidspartnere for årene 2005 og 2006. I Telenors rapport for 2007 avsløres også store mangler.

Holter og kollegene har flere ganger hatt møter og telefonisk kontakt med folk i Telenor, men har aldri snakket med noen på toppnivå i Telenor.

- Det er nok ildsjeler i Telenor på dette området, men det virker på oss som om ledelsen er lite involvert. Hvis det skal bli noe fart i arbeidet med etisk handel, må det forankres krystallklart fra toppen i selskapet, sier hun.

Holter mener Telenor ikke hadde trengt å være overrasket over avsløringene i TV-dokumentaren som ble vist i NRK Brennpunkt denne uken.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere