NA24.no

Aldri vært bedre enn etter Premier League

Foto: Paul Ellis / AFP
Alf Hildrum leverer tidenes resultat av TV 2.

I en melding bekrefter TV 2 at 2010 ble et utrolig sterkt år for TV-kanalen.

Driftsresultatet mer enn doblet seg, fra 150 millioner i 2009 til 335 millioner i fjor. Samlet omsetning utgjorde meget sterke 2,704 milliarder kroner, som er en vekst på 11 prosent i forhold til året før. Reklameveksten er på nærmere 10 prosent. Kostnadene utgjorde 2.277 millioner, en økning på 5,2 prosent. I denne veksten inngår også den store satsingen på TV 2 Barclays Premier League og lanseringen av den nye underholdningskanalen Bliss.

Tidenes beste resultat
Med et driftsresultat på 335 millioner ble 2010 historiens beste for TV 2 Mediehuset.

- Det største overskuddet i TV 2s historie er et resultat av en omfattende forretningsutvikling og de store omstillingene vi gjennomførte i 2008 og 2009. Det har gitt betydelig økning i reklameinntekter, distribusjons- og abonnementsinntekter, samtidig som vi har klart å begrense kostnadsveksten. TV 2 har nå gjenvunnet den økonomiske handlefriheten, noe som er betingelse for å kunne konkurrere i et stadig tøffere marked, skriver TV 2-sjef Alf Hildrum i en melding.

Satser mer
TV 2 Mediehuset opplevde en kraftig tilbakegang i reklameinntektene både i 2008 og spesielt i 2009, da reklameinntektene falt med over 300 millioner. Fortsatt er ikke reklameinntektene tilbake på nivået de var før finanskrisen. Når TV 2s samlede inntekter likevel øker, skyldes det blant annet at TV 2 har satset betydelig på å bygge premium-kanalene TV 2 Sport og TV 2 Barclays Premier League. Sistnevnte hadde ved årsskiftet over 150 000 abonnenter i Norge, noe som er svært høyt etter bare et halvt års drift.

I fjor høst lanserte TV 2 underholdningskanalen Bliss. Nå er turen kommet til sport. TV 2 jobber med planer om en ny sportsnyhetskanal, etter modell fra TV 2 Nyhetskanalen. TV 2 Sporten har omfattende sportsrettigheter til blant annet norsk og engelsk fotball, håndball og sykkel, og har også avtale om tilgang til nyhetsklipp fra en rekke idretter i Norge og internasjonalt. Sammen med en omfattende egenproduksjon av sportsnyhetsinnslag, danner dette grunnlaget for en egen nyhetskanal for sport.

Kanalen vil bli distribuert på TV 2 Sumo. TV 2 har også vært i samtaler med noen distributører om kanalen, og ut fra de signalene som er kommet, er det betydelig interesse for den planlagte sportsnyhetskanalen. Nå vil TV 2 invitere tv-distributørene til konkrete forhandlinger, heter det i meldingen.

Alf Hildrum opplyser at TV 2 har enda en nisjekanal under planlegging, uten at han vil røpe hva slags kanal dette er foreløpig.

– Vi har utviklet selskapet til å være godt posisjonert og særdeles godt rustet for fremtiden. TV 2 er nå et stort multimedialt mediehus og vi har langt på vei gjennomført planlagte strategier og endringer i samme periode som vi møtte markedsnedgang og måtte gjennom vanskelige omstillinger, legger Hildrum til.

TV 2 as, som omfatter tv-kanalene TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Filmkanalen og Bliss samt nettplattformene tv2.no og TV 2 Sumo, leverte et driftsresultat på 272 mill i fjor. Også TV 2 Mediehusets datterselskaper TV 2 Zebra, OB Team og TV 2 Torget leverte positive resultater i 2010 og bidro samlet med et driftsresultat på 63 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere