NA24.no

Alex er mannen bak Norges største Sushi-suksess

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)
- Jeg jobbet på en restaurant i Filippinene da en gjest spurte om jeg ville komme til Norge å jobbe der.

OSLO (NA24): Året er 1998.

Petter Sandberg inntar ett av sine tre ukentlige måltider i sushirestauranten, Fuji, på Skillebekk i Oslo.

Omgitt av bord og stoler av ymse treverk, reklamelamper og søt lukt av soya begynner en forretningsidé å yngle. Den Filippinske kokken, Alex Cabiao, som lager den rå maten som serveres her, er en del av denne planen, som sakte, men sikkert utbroderer seg inne i hodet, på den da 43 år gamle gründeren.

- På denne tiden var jeg en sushi-junky, sier Petter Sandberg til Nettavisen NA24.

Med denne lasten og troen på rå fisk, har han en visjon om å lage en sushibar som ingen har sett lignende til i Norge tidligere. Med seg på laget vil han ha med seg sitt nye bekjentskap - Alex Cabiao, som tidligere hadde jobbet på sushirestauranter både på Filippinene og i Japan.

- Jeg jobbet på en restaurant i Filippinene da en gjest der spurte om jeg ville komme til Norge å jobbe der, sier Cabiao, til Nettavisen NA24.

Det er 29 år siden.

- Da jeg første introduserte ideen til Alex, så sa han til meg; Jeg er med hvis vi gjør dette kompromissløst, og alltid satser på de beste råvarene. Da skal ikke jeg ta ferie på ti år, sier Sandberg, som i dag er hovedaksjonær i Alex Sushi.

Cabaio ble tilbudt ti prosent eierandel.

- Så startet vi, etter noen år, legger han til med et smil.

Øker omsetningen med 20 prosent
Og han har grunn til å smile.

Nærmere tolv år etter at Alex Sushi åpnet dørene til sin første restaurant viser regnskapet at selskapet omsatte for 41 millioner kroner i 2012, opp fra drøyt 33 millioner året før. Bunnlinjen viser at lønnsomheten har tapt seg de siste årene, men dette forklarer Sandberg med utgifter til nyetableringer, som forsinkelser i take away-lanseringen, som per i dag har en omsetning på mellom 10.000 og 40.000 kroner dagen. Totalt omsetter Alex Sushi for 250.000 til 350.000 kroner dagen, inklusive merverdiavgift.

I 2013 anslår Sandberg at selskapet vil omsette for 20 prosent mer enn i fjor. Ekspansjonen, i blant annet Stavanger, er en av bidragsyterne til dette.

- Det er helt tullete at vi ikke har åpnet restaurant der før, og jeg har ingen fornuftig forklaring på hvorfor det har tatt tid. Men det har vært vanskelig å finne lokaler og så er det først i den senere tid at vi har fått bygd en organisasjon som gjør at vi trygt kan ekspandere, sier Sandberg, som håper å omsette for 20 til 25 millioner kroner årlig, bare i Stavanger.

Restauranten på eksklusive Tjuvholmen i Oslo åpnet på tampen av 2012, og her går visstnok forretningene med strømmen.

- Vi omsetter for rundt to millioner kroner på Tjuvholmen hver måned, sier gründeren, som avviser at det har vært vanskelig å hevde seg i det eksklusive området, og det til tross for at eksklusive restauranter ligger tette som hagl nede ved bryggekanten:

- Det har gått greit å få fotfeste på Tjuvholmen. Vi har langt overgått våre forventninger både når det gjelder gjester og omsetning.

- Kultur-Norge møtte penge-Norge
Året er 2001.

Sandberg har kastet ut leieboerne i første etasje i Cort Adelers gate. Han bygger en sushibar som rammer inn selskapets største verdi - Alex og hans team av skolerte sushikokker.

Det knapt 130 kvadratmeter store lokalet fylles så med kunst, som får selv den mest skolerte kjenneren til å heve øyenbrynet. Kort tid etter er det norske kjendiser som er rommets største blikkfang.

- De første årene var det kjempestemning for det var mange artister som besøkte restauranten, og man så at Kultur-Norge møtte penge-Norge over en sushi, sier Sandberg, som i form av sitt eventselskap introduserte mange kjente fjes til havets rå delikatesser.

Fortsatt frekventerer mange kjendiser hans restauranter.

- Det er mange godt kjente folk som kommer til oss, sier Sandberg, som håper at til tross for berømthetenes åpenbare evne til å influere andres atferd, ikke er så viktig for restaurantdriften hans.

- Vi har en policy om at vi behandler absolutt alle likt. Det gjelder om du er prins eller prinsesse, om du eier Norges største selskap eller har spart penger for å ta med deg kjæresten din ut for å spise.

Han ønsker ikke å gå inn på hvilke celebre gjester som frekventerer hans restauranter, men forteller at det hender seg at enkelte profiler velger å innta måltidet skjermet, i for eksempel restaurantens underetasje.

- Noen ganger er det livvakter utenfor her, og noen ganger plukker pressen opp hvem det er som er her. Det er sånn det er hele tiden for det er så mange som er glad i sushi, sier Sandberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Så grusomt ut
Men ikke alle er like glad i sushi - noe Sandberg mener han selv har fått erfare.

Med overskriften «Skar opp tunfisk mellom søppelkasser» viste VG i 2004 hvordan kokker ved Alex Sushi parterte en 150 kilos stor tunfisk mellom søppelkassene i restaurantens bakgård. Mattilsynet ble også varslet, og hastet til stedet for å vitne fiskemassakren.

Selv husker gründeren episoden godt.

- Det var en veldig rar historie, mimrer Sandberg.

Han utbroderer.

- En 150 kilos tung bluefin tunfisk (makrellstørje red.anm.) ble ved en feil levert til restauranten, istedenfor til vår importør. Åtte mann bar denne iskassen med fisken ut i bakgården, før to kokker begynte å partere fisken, og bar fiskestykkene så inn på kjøkkenet. Mens dette foregikk så var det en i nabobygget, som sikkert ikke likte sushi noe særlig, som tok bilder og sendte disse til VG. Vi skjønte at det så forferdelig ut, og selv om det gikk hygienisk for seg, så, så det visuelt grusomt ut.

Alex Sushi la seg som kjent langflate etter hendelsen, men konsekvensene av de negative skriveriene ble, ifølge gründeren selv, en helt annen enn han hadde ventet seg.

- På en fantastisk måte gjorde denne artikkelen at vi fikk positiv oppmerksomhet fra våre gjester, som ringte restauranten og lurte på om vi virkelig hadde fersk bluefin tunfisk på menyen denne kvelden.

Timingen av hendelsen var imidlertid essensiell. Det kunne nemlig endt helt annerledes om Alex Sushi hadde vært ferskvare, og ikke så veletablert i hovedstaden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Jeg hadde flaks
Dette er imidlertid ikke første gang Sandberg og hans team har vært heldig med timingen. Det er nemlig ikke til å se bort i fra at det norske sushimarkedet ikke akkurat ynglet da Sandberg åpnet sine dører for nærmere ti år siden.

- Jeg hadde mest flaks med Alex. Jeg har klokkertro på at kunnskapen som forvaltes av en mann som han, og som forgreiner seg ut i selskapet, er essensiell for organisasjonen, sier han, og medgir det åpenbare:

- Men at jeg hadde flaks med at vi kom til et relativt jomfruelig marked som bare var ivaretatt av aktører som kanskje hadde et mer forretningsmessig, snarere enn rent kvalitetsmessig, syn på sushidrift, og som gjorde at vi kunne gå inn på enn litt modig måte.

- Danskene er ikke moden for rå fisk
Modig var også Alex Sushi-konsernet da de med brask og bram åpnet en filial i København. I retrospekt fatter ikke Sandberg at de valgte denne usikre sjøveien.

- Vi har definitivt ambisjoner om å ekspandere til Skandinavia, men vi burde sikkert ha åpnet i Stockholm før København, for der er de nok mer modne for high class sushi enn det danskene er.

Men det var i København de satset. Vegg i vegg med ærverdig Hotel d´Angleterre åpnet den norske sushikjeden sine dører i 2011, og to måneder etter begynte renoveringen av dette ikoniske, danske landemerke - et arbeid som tok 1 ½ år lengre tid enn planlagt.

- Det var nok et veldig dårlig tidspunkt og åpne restaurant. Vi fikk veldig gode kritikker, men jeg tror ikke dansken er moden for rå fisk til det prisnivået vi presenter, sier Sandberg, som medgir at driften heller ikke ble utført på optimalt vis.

- Hvor mye tapte dere på København-satsingen?

- Det gidder jeg ikke å si, men for oss var det et betydelig beløp, svarer Sandberg.

Dørene til restauranten ble etter hvert stengt, men er nå, for en uke siden, gjenåpnet under ett nytt merkenavn.

- Vi fant en liten kjede som heter Karma som startet på Jylland for ni år siden, og har gått i kompaniskap med dem. Vår restaurant vil bli kjedens flaggskip, og vi har kjøpt oss inn med 40 prosent i Karma.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Satser i detaljhandelen
Alex Sushi har også planer om å bre seg utover dagligvarehyllene, når de nå i samarbeid med aksjonær Nova Sea, skal utvikle sushilaks av høyeste kvalitet.

- Mens «Superior» er en kvalitetssortering på laks, så kommer vi med en «sushi-superior» som kvalitetsmessig ligger over det som er vanlig standard, sa Sandberg i et intervju med NA24 tidligere.

Med seg på laget har selskapet fått tidligere Salma-topp, Lars Swensen, som skal sørge for at utviklingen av produktene foregår etter både Alex Sushi og Nova Seas kvalitetskrav.

- Det er viktig at dagligvaresatsingen ikke går ut over merkevaren, og mine erfaringer viser at om man skal levere kvalitet til dagligvarehandelen så tar det tid, sier Swensen, til Nettavisen NA24 og hentydet samtidig at det kan ta opp mot tolv måneder før lakseproduktene fra restaurantkjeden er i butikk.

Les hele saken:Alex Sushi inn i matfatet til Salma

- Vi er ganske hardcore
Høy kvalitet har vært viktig for Alex Sushi fra starten. For noen år tilbake ble maten i flaggskipet omtalt som den beste utenfor Japan.

- Vi er ganske hardcore for det er ikke noe fusjon vi tilbyr. Det er ganske rent, sier Sandberg.

Gründeren får fortsatt til stadighet bekreftet at kjeden leverer god mat i form av gjester som til stadighet tvitrer eller på annet vis deler bilder av sine gastronomiske opplevelser i restauranten, eller fra take away-boksen.

Øverst på listen vår står kvalitet og fornøyde kunder. Så står vekst, og så står lønnsomhet. Det er mantraet vårt. Det betyr ikke at vi ikke vil drive god butikk, vi skal ikke hykle, men vi jakter ikke på det når vi etablerer oss, sier Sandberg, som fortsatt spiser sushi tre ganger i uken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tilbake til starten
Nå viser kalenderen 2013.

Sandberg inntar en kaffe i annen etasje i sin restaurant, der eventyret startet. Den selvlærte gründeren, som også er mannen bak selskapet Gyro som i 2012 omsatte for nærmere 250 millioner kroner, er tydelig stolt over det han har skapt.

- Denne makibaren åpnet vi nylig. Her blir det litt høyere musikk, og så kan den som vil stikke innom og ta et glass champagne og spise en spicy lakse-maki, før du drar på byen, sier Sandberg, og lar blikket glid over det nyoppussede lokalet hvor ideen om å skape Alex Sushi i sin tid ble realisert.

- Nå ønsker vi å få inn noen instrumenter i første etasje, slik at det blir mer livemusikk. Litt sånn det var i starten. For det blir ikke dårligere mat om det blir en sang eller to, understreker Sandberg.

- Men hva med Cabiao? Jobber han fortsatt hver dag?

- Jeg skulle gjerne gjort det, men arbeidstilsynet sier jeg må ha fri to dager i uken - så da har jeg det. Der er litt godt også, medgir Alex, som solgte ut sin eierandel i selskapet for flere år siden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere