*Nettavisen* Økonomi.

«Alle» flyr privatfly

Aldri tidligere har så mange tatt av med privatfly.

14.02.07 21:06

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Den globale økonomiske oppsvingen har gjort sitt til at det blir levert flere privatfly enn noensinne før.

NA24 - din næringslivsavis

På verdensbasis ble det levert 885 fly i fjor. Det er 18 prosent flere enn i 2005.

Tallet for 2006 slår den gamle rekorden fra 2001 på 782 leverte privatfly, ifølge Financial Times.

Tidligere i dag skrev NA24 om den gode utviklingen for Sundt Air, som leier ut fly.

Flere og mindre
NetJets Europe, Europas ledende privatflyoperatør, sier at antallet turer steg med 33 prosent til over 62.000 i 2006. En normal flyving mellom London og Paris koster om lag 40.000 kroner. Selskapet planlegger å få ytterligere 24 fly til stallen, som innen året vil bestå av mer enn 135 fly.

Totalt er det om lag 14.000 privatfly i trafikk i hele verden, og av disse er 1.670 i bruk i Europa.

Mindre fly
Ettersom utviklingen går videre vil også stadig flere få tilgang til det veldig lette jetfly. Tanken bak disse er at de blant annet skal kunne brukes som såkalt luft-taxier. Selskapet Eclipse Aviation i USA leverte nylig sitt første «minifly».

Dette flyet har plass til fire passasjerer og koster omtrent 1,5 millioner dollar, noe som er en tredel av de billigste tradisjonelle jetflyene.

Selskapet Bombardier leverte i fjor 213 jetfly, en økning på 24,5 prosent, med en totalramme på 4,8 milliarder dollar. Litt lavere var leveransene fra selskapet Gulfstream, som leverte 113 jetfly anslått til en verdi på 4,1 milliarder dollar.

- Nyttig
- 2006 var året da bruken av private jetfly gikk fra å være et leketøy for de rike til å bli et nyttig redskap for forretningsfolk, sier Robert Dranitzke i NetJets til avisen The Daily Telegraph.

Stadig flere bedrifter mener at selv om seteprisene er høyere enn på vanlige rutefly er fordelene verdt det. Blant annet trekker det opp at toppsjefene i selskapene kan komme seg raskere og mer produktivt frem dit de skal. Samt at de også unngår tidstapet som følger med å måtte lande på større lufthavner. Du kan reise fra hvilken flyplass du vil, kan bestille flyet innen 24 timer og du får mer komfort om bord i en egen jet enn du gjør på et vanlig passasjerfly.

Flere norske ledere og sportstjerner foretrekker å fly med sitt eget fly. Noen går litt lengre enn andre, og rallystjernen Petter Solberg har sågar startet sitt eget flyutleiefirma.

Kakser er kakser
Selv om det i fremtiden kan komme billigere «jettfly-taxier» vil de skikkelig rike fortsatt fly i en klasse for seg. Boeing har nemlig syv bestillinger på en redesignet VIP-utgave av Boeing 787 Dreamliner.

Boeings Dreamliner har i utgangspunktet plass til 300 seter, men flesteparten av disse blir fjernet og erstattet av annet snacks i VIP-utgaven.

Klikk på bildet for å forstørre.

I de nye redesignete privatflyene rettet mot verdens superrike mennesker, blir det plass til det mest utrolige, som badebasseng, stall til hesten, kino, treningssenter og garasje. Prisene for denne herligheten starter på rundt en milliard kroner, 150 millioner dollar, men mulighetene for å få det dyrere er absolutt til stede. Det er Lufthansa Technik som bygger om flyene.

Lufthansa Technik har gjennom årene designet og ombygget 12 Boeing 747, og et redesign av Airbus gigantfly A380 skal være planlagt. Selskapet innreder også mange andre privatfly til verdens rike og berømte.

Bildene under er fra Lufthansa Techniks innredning av et privat jetfly i Hamburg, men det er ikke en Boeing 787 Dreamliner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.