NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, uttaler at det lenge har vært kjent at det kan komme endringer på eiersiden.
Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad, uttaler at det lenge har vært kjent at det kan komme endringer på eiersiden. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Amedia er til salgs

70 norske aviser kan få nye eiere.

(Vestviken 24): - I den rivende utviklingen vi ser i mediemarkedet mener vi det er riktig å evaluere om dagens eierstruktur er optimal for Amedia. Vi vil derfor søke løsninger som vil være positive for selskapet, de ansatte og eierne, sier styreleder Knut Ivar Solnes i en pressemelding.

Etter det Vestviken24 erfarer ønsker Telenor å selge seg helt ut av selskapet, mens LO skal være interessert i å beholde en mindre aksjepost.

Styreleder Solnes peker på at Amedia-styret nylig har vedtatt ny strategi- og forretningsplan for de kommende årene. Han mener det ligger et betydelig verdipotensial for Amedia i å videreutvikle de lokale mediene konsernet eier.

– Vi ser allerede effekter av dette, og vi tror en styrket aksjonærstruktur ytterligere kan øke gjennomføringsevnen i transformasjonen, sier styrelederen.

- Like sterk i lokalmarkedet

Klubbleder i Tønsbergs Blad, Lars Døvle Larssen, kommenterer nyheten slik:

- Jeg tar til etterretning at LO og Telenor åpenbart ønsker å selge seg ned og kanskje helt ut. Det kommer ikke helt overraskende, i hvert fall ikke hva Telenor angår.

- Jeg forventer at en eventuell ny eier har faglige og økonomiske forutsetninger for å utvikle konsernet og datterbedriftene videre. En ny eier må selvfølgelig også ha et seriøst forhold til medienes samfunnsoppdrag, respektere den redaksjonelle uavhengigheten og pressens etiske regelverk. Får vi inn en ny eier som oppfyller disse forventningene, behøver ikke et eierskifte å være negativt, sier Larssen.

Betydelig fremgang

Amedia la i dag fredag fram resultatet for 2. kvartal, som viser et brutto driftsresultat før engangseffekter på 147 millioner og et resultat før skatt på 108 millioner. Resultatet fra ordinær drift er på nivå med fjoråret, mens resultat før skatt forbedres med 103 millioner sammenlignet med tilsvarende periode i 2014.

Konsernet skriver at de ferske resultatene viser at Amedia, gjennom sitt effektiviserings- og forbedringsarbeid, står sterkt selv i krevende år for mediebransjen.

Amedia eier mer enn 70 aviser i Norge, og når daglig mer enn 2,5 millioner nordmenn med sine medieprodukter. Ifølge pressemeldingen vil konsernet framover øke satsingen på lokal innholdsutvikling og digitale innholds- og tjenestetilbud.

"Amedias mål er at de lokale mediehusene skal være det digitale førstevalget for lokalt innhold. Konsernets mediehus har på kort tid fått 315 000 digitale abonnenter via innloggingssystemet aID, og har lansert flere eksklusive nye digitale tilbud til abonnentene for å sikre fortsatt sterk digital abonnementsvekst", skriver mediekonsernet.

- Vestfold er langt fremme

- I Vestfold har vi jobbet godt de siste årene med å konvertere lesere over i våre digitale produkter. Vi er langt fremme på dette området i nasjonal sammenheng. Dette er også vår strategi videre, en strategi vi og våre nåværende eiere har vært helt enige om, sier Øystein Hjørnevik, regiondirektør i Amedia Vestfold.

- Vi vil fortsette å utvikle oss i den positive retning vi har gjort de siste årene. Derfor er det selvsagt ikke uvesentlig hvem som eier oss. Det er viktig at eierne har publistisisk forståelse for den virkeligheten vi jobber i, sier Øystein Hjørnevik, regiondirektør i Amedia Vestfold.

Det nåværende eierkonsernets strategi- og forretningsplan forutsetter en videre transformasjon av de lokale mediene. Amedias plan er å utnytte verdiskapningsmuligheter i tilgrensende vekstmarkeder.

Det betyr at hele organisasjonen vil gå gjennom omfattende tilpasninger og endringsprosesser de neste to årene.

En bred evaluering av konsernets eierstruktur vil altså inngå i arbeidet med å utvikle Amedia videre.

Vil finne gode løsninger

- Telenor og LO har i fellesskap initiert en prosess knyttet til framtidig eierstruktur. Jeg understreker at det ikke er truffet noen beslutninger eller gjort vurderinger av hvilke løsninger som vil være mest hensiktsmessige. Det avgjørende vil være å finne gode løsninger for Amedia, sier styreleder Knut Ivar Solnes.

Han opplyser at ABG Sundal Collier er engasjert som rådgiver i prosessen.

Konsernsjef i Amedia, Larvik-mannen Are Stokstad, uttaler at det lenge har vært kjent at det kan komme endringer på eiersiden.

- Den strukturelle prosessen vil ikke berøre konsernets strategi, og transformasjonsarbeidet vil fortsette med full styrke. Det er svært positivt at vi har to hovedeiere som står sammen med selskapet om strategien videre, sier Stokstad. Han mener også det er betryggende at eierne sammen tar ansvaret for å sikre Amedia et offensivt og godt eierskap.

Les flere saker hos Vestviken 24.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere