*Nettavisen* Økonomi.

Amedia kutter en halv milliard

Konsernsjef Are Stokstad bekrefter at Amedia skal kutte rundt en halv milliard kroner på grunn av sviktende annonseinntekter.

09.04.14 07:53

Konsernsjef Are Stokstad bekrefter at Amedia skal kutte rundt en halv milliard kroner på grunn av sviktende annonseinntekter.

Kuttene, som ble besluttet i slutten av mars, kommer som følge av sviktende annonseinntekter. Konsernsjefen bekrefter nå kuttene overfor Journalisten.

– Dette får virkninger overalt. Også i redaksjonene. Men på hvilken måte vil vi nå analysere og finne svar på, sier Stokstad.

Amedia eier 78 lokal- og regionaviser i Norge. Fram mot sommeren skal selskapet finne ut hvor mye hver enkelt bedrift kan bidra til kuttene, som settes i verk fra 2015.

Nedgang i annonseomsetningen på papir

Amedia fikk et brutto driftsresultat i 4. kvartal på 128 millioner kroner. Resultatet er bedre enn i tilsvarende kvartal året før, til tross for betydelig nedgang i annonseomsetningen på papir.

Brutto driftsresultat for hele året endte på 529 millioner, som er 7 prosent svakere enn resultatet i 2012. Amedia har i tillegg inntektsført 100 millioner i kvartalet knyttet til salget av TV 2, skrev konsernet i en pressemelding i februar i år.

Amedias EBITDA-margin er i 4. kvartal 9,2 % før prosjekt- og omstillingskostnader. Prosjekt- og omstillingskostnadene var på 51 millioner i 4. kvartal og 122 millioner på årsbasis.

- Våre resultater er tilfredsstillende, men nedgangen i den samlede reklameomsetningen er betydelig og legger press på lønnsomheten. Vi har gjennom løpende kostnadsreduksjoner klart å kompensere for vesentlige deler av fallet, sa konsernsjef Are Stokstad i en kommentar, den gang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag