NA24.no

Amedia trosser fallende inntekter


Konsernsjef Are Stokstad i Amedia legger fram overskudd fredag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia legger fram overskudd fredag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)
Snur underskudd til overskudd i tredje kvartal.

Mediekonsernet Amedia må se inntektene falle i tredje kvartal, men kostnadskutt bidrar til at resultatene bedres kraftig.

Sammenlignet med tredje kvartal i fjor snur konsernet et underskudd før skatt på 235 millioner kroner til et overskudd på 39 millioner, viser kvartalstallene fredag.

I en pressemelding tilskrives resultatoppgangen bedre utvikling i annonsemarkedet, vekst i antall digitale abonnenter og løpende kostnadsreduksjoner.

- Det gode kvartalsresultatet kommer som følge av sterke prestasjoner på flere fronter, sier konsernsjef Are Stokstad.

I perioden steg driftsresultatet fra minus 214 til pluss 57 millioner kroner. Samtidig falt inntektene fra 1.089 millioner kroner til 986 millioner.

Konsernet melder at annonseinntektene i sammenlignbare aviser falt med fem prosent. Fra print falt annonseinntektene med ni prosent, mens den digitale annonseveksten var på 8 prosent i kvartalet.

Den største delen av resultatet kommer fra virksomheten «lokale medier Norge», som kan vise til en forbedring på 19 prosent. Mediehusene står for resultatforbedringen, som følge av bedret utvikling i annonseinntektene og betydelige kostnadsreduksjoner.

Amedia er en av Nettavisens to eiere

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere