*Nettavisen* Økonomi.

Amedia trosser fallende inntekter

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia legger fram overskudd fredag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Snur underskudd til overskudd i tredje kvartal.

Mediekonsernet Amedia må se inntektene falle i tredje kvartal, men kostnadskutt bidrar til at resultatene bedres kraftig.

Sammenlignet med tredje kvartal i fjor snur konsernet et underskudd før skatt på 235 millioner kroner til et overskudd på 39 millioner, viser kvartalstallene fredag.

I en pressemelding tilskrives resultatoppgangen bedre utvikling i annonsemarkedet, vekst i antall digitale abonnenter og løpende kostnadsreduksjoner.

- Det gode kvartalsresultatet kommer som følge av sterke prestasjoner på flere fronter, sier konsernsjef Are Stokstad.

I perioden steg driftsresultatet fra minus 214 til pluss 57 millioner kroner. Samtidig falt inntektene fra 1.089 millioner kroner til 986 millioner.

Konsernet melder at annonseinntektene i sammenlignbare aviser falt med fem prosent. Fra print falt annonseinntektene med ni prosent, mens den digitale annonseveksten var på 8 prosent i kvartalet.

Den største delen av resultatet kommer fra virksomheten «lokale medier Norge», som kan vise til en forbedring på 19 prosent. Mediehusene står for resultatforbedringen, som følge av bedret utvikling i annonseinntektene og betydelige kostnadsreduksjoner.

Amedia er en av Nettavisens to eiere

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.