NA24.no

Amerikansk bilkrasj

(GM/Scanpix)
Bare Barack Obama kan redde USAs bilbransje.

(NA24-KOMMENTAR): I USA har man et gammelt munnhell: - As goes General Motors, so goes the nation.

Det sier litt om hvor viktig dette selskapet spesielt og bilindustrien generelt har vært for USA.

Og det er i så fall et dårlig tegn for nasjonen. Fredag kom både General Motors og Ford med sine kvartalsrapporter, og de var aldeles fryktelige. Begge endte kvartalet med omtrent 7 milliarder dollar mindre enn tre måneder tidligere.

Situasjonen er spesielt prekær for General Motors, som nå har 16 milliarder dollar igjen i kontanter. Et konsern som dette kan ikke kjøre videre til tallet er null. Selskapet selv, og de fleste analytikere, mener grensen går rundt 11-14 milliarder dollar.

Når man så tenker på at oktober var en elendig måned for bilsalget i USA og at kombinasjonen av kredittskvis og resesjon gjør utsiktene nitriste – så forstår man at GM gjenværende levetid kan dreie seg om få måneder, med mindre noe drastisk skjer.

Pest og kolera
Det kan gi Barack Obama en tøff start som president. Slik det ligger an nå, er det vanskelig å se en privat løsning for General Motors.

Valget for Obama kan bli: Enten konkurs eller en dyr statlig redningspakke.

Mye tyder på at valget blir redningspakke. Obama holdt fredag sin første pressekonferanse etter valget, og kalte bilbransjen for «ryggraden» i amerikansk industri og viktig i forhold til målet om energiuavhengighet. Han sa også at han vil bidra til å hjelpe bransjen, og flere partikollegene har gått inn for å benytte deler av den vedtatte krisepakken for bankene til å berge bilindustrien.

Hundretusenvis, kanskje millioner av arbeidsplasser, står på spill, spesielt rundt bilindustriens vugge i Detroit. Konsekvensene i finanssystemet kan også bli store. Riktignok er markedsverdien av GMs aksjer etter hvert liten, men GM og finansieringsselskapet GMAC har enorme lån, og en konkurs vil sende nye sjokkbølger gjennom finanssystemet.

Mange av Obamas velgere vil også ha svært vanskelig for å svelge at man bruker enorme summer på å redde en finansbransje preget av svært høye lønninger, hvis man ikke samtidig kan bidra til at bilarbeiderne beholder jobben.

Forskjell fra banker
Samtidig er det sterke innvendinger mot en hjelpeaksjon for bilbransjen. Hensikten med å støtte bankene i USA og i andre land, er ikke å berge arbeidsplasser, men å berge finanssystemet – fordi konsekvensene for samfunnet blir vurdert som uakseptable hvis innskytere taper pengene og bedrifter og privatpersoner ikke får tilgang til lån.

Bilindustrien er viktig i USA, men den har ikke den sentrale samfunnsrollen som banker har. Og hvis man sier ja til bilbransjen, hva med de andre bransjene som kommer til å stille seg i kø for å få hjelp etter hvert som resultatet av den dårlige økonomien melder seg?

Skal fiaskobedrifter reddes?
Bilbransjens problemer skyldes ikke primært den akutte kredittkrisen. De amerikanske selskapene har rett og slett ikke klart å konkurrere med utenlandske bilprodusenter. For høye kostnader, for mange merker, for stort forhandlernett, for dårlig drivstoffeffektivitet – grunnene er mange.

Inntil nylig holdt de noenlunde stand på hjemmemarkedet, hvor kjøperne fikk billige billån og kjøpte store, tunge SUV-er og pickuplastebiler – de eneste kategoriene hvor de amerikanske produsentene har vært konkurransedyktige. Men i en situasjon med høyere rente og dyrere bensin blir dette helt feil.

En av de viktigste funksjonene til en markedsøkonomi er å sørge for at ressurser blir flyttet fra dårlige til gode bedrifter.

Statens hovedoppgave bør være å spenne opp et sosialt sikkerhetsnett som demper smerten av slike omstillinger, ikke å bremse eller stanse dem.

Det må både Barack Obama - og politikere i andre land - huske når bilprodusenter – og andre bedrifter – kommer med tiggerkoppen.

Are Slettaner tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Tullete revisorjakt
Lurt med valutalån?
Obamas linjevalg
Stygt i boligmarkedet
Gjeld er farlig

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere