*Nettavisen* Økonomi.

Anbefaler Sony å kutte ut elektronikk

Foto: NTB Scanpix

Selskapet tjener nemlig penger på noe helt annet.

Sony er kanskje best kjent som elektronikkprodusent, men det er ikke det selskapet tjener penger på.

Selskapet selger i dag hver eneste Playstation og flatskjerm med tap, skriver The New York Times. Det er musikk, film og forsikring som redder den japanske elektronikkprodusenten.

Nå mener ekspertene at elektronikkgiganten må satse mer på denne virksomheten for at elektronikkdivisjon i det hele tatt skal kunne overleve. Enkelte tar også til orde for at Sony må kutte ut produksjonen flatskjermer, spillmaskiner og smarttelefoner.

Null verdt

Investorene i Jefferies gir selskapet en knusende dom.

- Elektronikk er blitt selskapets akilleshæl og, etter vårt syn, er det null verdt, skriver Atul Goyal, forbrukerteknologi analytiker for Jefferies, i rapporten som kom denne uken.

- Sony må ut av de fleste elektroniske markeder, fortsetter rapporten.

En slik påstand vil kanskje få mange til å rynke på nesen. Hva er Sony uten elektronikk? Vel, faktum er at selskapet mest suksessfulle del er nå salg av forsikring. Selskapet tjener fett på å selge livs- og helseforsikring i Japan.

I 2012 utgjorde denne delen 63 prosent av inntektene til selskapet. Det er faktisk det selskapet har tjent mest penger på de siste ti årene. Forsikringene har til sammen bidratt med overskudd på over ni milliarder dollar.

Tap over lang tid

Musikk- og filmdivisjonen er også med på rette opp på den skakkjørte økonomien til elektronikkdivisjonen. På de siste ti årene har divisjonen hatt er resultat på rundt syv milliarder dollar. Til sammenligning har produksjonen av dingser gitt et resultat på minus 8,5 milliarder på like mange år.

- Problemet er at ledelsen fortsatt bare er opptatt av å lykkes med elektronikk, sier Kouji Yamada, en professor ved Hitotsubashi University i Tokyo og forskningsdirektør i investeringsselskap.

Klarer ikke å holde følge

Som bevis på den vanskelig fortsettelsen som møter Sonys elektronikk peker kritikerne på selskapets produksjon av TV-er og smarttelefoner. Konkurransen er intens, og på mobiltelefoner er Sony fortsatt en liten spiller. Selv der de er mer vellykket, på digitale kameraer og spillkonsoller, sliter Sony med å holde seg à jour med konkurrentene, mener ekspertene.

I 2012 var Sony rangert på 87. plass på Fortune Global 500-listen, listen over verdens 500 største selskaper. På 70-, 80- og 90-tallet var Sony en av de ledende aktørene på elektronikk. Selskapet lanserte verdens første CD-spiller og har også vært ledene på bærbare musikkspiller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.