Angrep Google - tapte 500 mill.

Schibsteds forsøk på å erobre markedsandeler med søkemotor har kostet flesk.

12.02.09 13:57

Finansavisen skriver at mediegiganten Schibsted har tapt en halv milliard kroner fra 2005-2008 på å etablere søkemotoren Sesam.

NA24 - din næringslivsavis

Tallet har de kommet frem til med tall fra medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securites, som tror selskapet tapte 82 millioner kroner bare i fjor. Tallene er ikke klare fra selskapet.

Inkludert i regnestykket er de 89 millionene Schibsted tapte på salget av Schibsted søk i Sverige.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Sesams strategi er endret fra å skulle utfordre søkegiganten Google, til å være et katalogselskap som konkurrerer med Eniro.

Trond Berger i Schibsted sier det ikke var et feilgrep å gå etter Google, men at det var riktig på den tiden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.