NA24.no

Anker ikke Ryanair-dommen

Sist oppdatert:
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon anker ikke til Høyesterett.

Det bekrefter seksjonssjef Jo Gjedrem i Forukerombudet til NA24.

- Ryanair har i denne prosessen hele tiden kommet med innrømmelser, og har endret en rekke avtalevilkår. Vi er skuffet over tapet på det ene spørsmålet om refusjonsgebyr i lagmannsretten, men synes helheten er positiv, sier Gjedrem.

NA24 - din næringslivsavis

- Full seier for Ryanair
- Dette var utvilsomt en full seier for Ryanair. Dommen fra lagmannsretten var veldig grundig, vi mener den var riktig og det er hyggelig å konstatere at Forbrukerombudet mener det samme, kommenterer advokat Halvor Manshaus ombudets beslutning om å ikke anke saken til Høyesterett.

Mens Forbrukerombudet vant frem i tingretten, tapte de ankesaken i midten av februar.

Nå slipper det irske selskapet å betale tvangsgebyret på en halv million, og i tillegg må forbrukerombud Bjørn Erik Thon ut med 300.000 kroner i renter og saksomkostninger.

Kuttet fra 20 til 10 euro
Ett av punktene sto om retten til å kreve gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter. Her mener ombudet at passasjerer som ikke benytter flybilletten skal få igjen alle innbetalte skatter og avgifter vederlagsfritt.

Ryanair krevde 20 euro i refusjonsgebyr, men har senere gått med på å ta det halve. Og det får den irske billigflygiganten altså lov til å fortsette med.

- Nå en person velger å ikke fly, bør denne betale for det selv istedenfor at alle passasjerene må spleise på å dekke opp for dette, sier Ryanairs advokat, Halvor Manshaus.

- Vi har jobbet i flere år med å endre Ryanairs standardavtale, som regulerer hele reisen og alt som oppstår der. Og vi har fått endret en lang rekke avtalevilkår, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forukerombudet.

DETTE ER SAKEN:

  • Markedsrådet fant at tre av reisevilkårene (General Conditions of Carriage for Passengers and Baggage, CoC, journ. anm.) hos Ryanair var i strid med markedsføringslovens paragraf 9a om urimelige avtalevilkår. Dersom de tre reisevilkårene ikke ble endret innen seks uker, ga rådet Forbrukerombudet lov til å skrive ut et tvangsgebyr på 500.000 kroner.
  • Utgangspunktet for uenighetene mellom Forbrukerombudet og Ryanair var 12 avtalevilkår, men flere av disse ble det enighet om før saken gikk til Markedsrådet.
  • Det irske flyselskapet rettet opp ett av de tre reisevilkårene Markedsrådet påpekte, men ville ikke endre sin praksis når det gjelder tilbakebetaling av skatter og avgifter eller erstatningsansvar ved forsinkelse.
  • Forbrukerombudet skrev ut tvangsgebyret, men Ryanair hevdet i sitt søksmål at Markedsrådets vedtak var ugyldig og at ombudet hadde begått saksbehandligsfeil.
  • Det ene stridspunktet dreide seg om gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter. Her krevde ombudet at passasjerer som ikke benytter flybilletten skal få igjen alle innbetalte skatter og avgifter vederlagsfritt. Ryanair krevde 20 euro i refusjonsgebyr, men har senere gått med på å ta det halve.
  • Det andre stridspunktet handlet om i hvilken grad passasjerene blir opplyst om sine rettigheter ved kansellering eller forsinkelse i Ryanairs CoC.
  • Ryanair saksøkte Staten ved Barne- og likestillingsdepartementet, som svarte med motsøksmål. Ryanair tapte på alle punkter i Oslo tingrett 8. desember i 2006, men vant ankesaken i Borgarting i midten av februar i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere