NA24.no

Anmeldelse: «Metro 2033»

(THQ/4A Games)
Sist oppdatert:
Skytespillet «Metro 2033» slekter tungt på spill som «Half-Life 2» og «Bioshock». Men når det helt opp?

Skytespillene «Half-Life», «Half-Life 2» og «Bioshock» er de beste som noensinne er laget. Alle tre kombinerer en fantastisk historie med en utrolig stemning, varierte og strålende designede omgivelser, interessante figurer og minneverdige kamper.

Postapokalyptisk Moskva

«Metro 2033», som er utviklet av ukrainske 4A Games, slekter tungt på de tre storhetene. Dessverre er ikke spillet i nærheten av å være like polert, men det viser at man kommer langt ved å ville nok, og tro på det en driver med.

Fortellingen bygger på en novelle ved navn «Metro 2033» og utspiller seg i et postapokalyptisk Moskva. Byens innbyggere har flyttet ned og inn på ulike t-banestasjoner, og bare de tøffeste våger seg opp til den helsefarlige overflaten.

Spennende historie

Du tar kontroll over Artyom, som når spillet begynner må reise fra sin lille stasjon og til enorme Polis for å be om hjelp. «Snille» mennesker er nemlig ikke alene der nede, t-banen huser også fæle monstre, banditter og de nifseste spillspøkelsene på lang tid.

Se gameplay fra «Metro 2033»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Historien fortelles gjennom samtaler med andre, omgivelsene selv og førstepersonsmellomsekvsenerer, og er engasjerende, interessant og spennende. Jeg skal ikke avsløre noe, men kan si så mye som at jeg ble helt hekta og måtte finne ut av hva som skjedde.

Engasjerende opplevelse

Engasjerende kan også brukes for å beskrive selve spillet, «Metro 2033» får deg i en helt spesiell stemning og du lever deg inn i det som skjer på skjermen. Menneskene du møter er troverdige, stasjonene og t-banetunellene er detaljerte, varierte og en fryd å utforske, og glimrende bruk av ulike grafiske effekter og lyd gjør så du hele tiden går på tå hev.

BARSK MED BØRSE: Bare de tøffeste gutta våger seg opp til jordoverflaten i «Metro 2033».
BARSK MED BØRSE: Bare de tøffeste gutta våger seg opp til jordoverflaten i «Metro 2033».

I tillegg har 4A Games implementert en masse småting som til sammen gjør en fantastisk å. Blant annet har ikke «Metro 2033» et HUD, så det er ikke noen tall eller lignende som forstyrrer deg underveis. Hvis du vil vite hva oppdraget ditt går ut på eller hvor lenge filteret i gassmasken din holder, må du henholdsvis sjekke notatboka og klokka til Artyom.

«Metro 2033» er, i motsetning til det mange tror, et lineært spill på samme måte som «Half-Life». Heldigvis gjør ikke det noe, utviklerne har stålkontroll på regien og veien videre er den som gir mest mening uansett. Likevel, hvis du hadde gledet deg til noe som ligner på for eksempel «Fallout 3» kommer du til å bli skuffet.

Tamme kamper

Overflaten og t-banetunellene huser, som tidligere nevnt, ulike typer fiender og antall kamper er forholdsvis høyt. Dessverre er ikke kampsystemet nevneverdig bra og skuddvekslingene er uten tvil spillets største minus.

UTEN HUD: For å sjekke status på filteret i gassmasken, må du ta en titt på klokka til Artyom.
UTEN HUD: For å sjekke status på filteret i gassmasken, må du ta en titt på klokka til Artyom.

Våpnene dine gir inntrykk av å være like effektive som blåserør og fiendene tåler mye. Kombinert med en svak kunstig intelligens, gjør det så de fleste kampene rett og slett er kjedelige.

Teknisk kluss

Teknisk er heller ikke alt som det skal være. På tross av at «Metro 2033» både ser og høres helt fantastisk ut (spesielt på PC), har ting en uvane for å brekke så det synger etter. Jeg opplevde blant annet sekvenser som ikke startet når de skulle, grafikk som bokstavlig talt skled helt ut, å bli drept under mellomsekvenser og fiender som satt fast.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MINDRE SPENNENDE: Adrenalinet pumper ikke alltid under skuddvekslingene i «Metro 2033».
MINDRE SPENNENDE: Adrenalinet pumper ikke alltid under skuddvekslingene i «Metro 2033».

Heldigvis er det bare riper i lakken, «Metro 2033» er en engasjerende, stemningsfull og spennende reise i Moskvas t-banesystem. Med litt mer arbeid hadde 4A Games kunnet spise kirsebær med de store, nå må de nøye seg med ”bare” å ha laget et bra spill.

«Metro 2033» er testet på en stasjonær HP Pavilion Elite. Oppsettet inkluderer:

  • Prosessor: 1 x Intel Core i7 860
  • Minne: 6 GB DDR3 SDRAM
  • Grafikk: NVIDIA GeForce GTX 260 med 1.8 GB videominne
  • HDD: 1 x 1.5 TB - standard - Serial ATA-300

Se bildene fra «Metro 2033»:

3098

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere