NA24.no

Åpner flere luksusbutikker i Oslo

Søylen Eiendom ønsker, i samarbeid med merkebutikkene, å skysse cruisebåtgjester til hovedstadens luksusbutikker.
Søylen Eiendom ønsker, i samarbeid med merkebutikkene, å skysse cruisebåtgjester til hovedstadens luksusbutikker. Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)
Og turister skal busses rett til inngangsdøra.

Når de første cruisebåtene legger til kai i Oslo i slutten av mai, håper Søylen Eiendom at det vil stå klar busser som skal transportere cruisegjestene direkte til Oslos luksusbutikker.

Eiendomsselskapet, som utvikler og driver ulike næringseiendommer i Oslo, har vært involvert i mange av luksushus-etableringene i Oslo sentrum og allerede i fjor sommer ble turister busset direkte fra cruisebåtene til motehuset Hermes.

- Vi har hatt slike busser tidligere og ønsker absolutt å gjøre det igjen. Vi er i dialog med butikkene om dette, sier Mari Hektoen, motedirektør i Søylen Eiendom, til Nettavisen NA24.

- Viktig kundegruppe

Med åpningen av Marc by Marc Jacobs, Gucci og Bottega Veneta i siste halvdel av 2013 er tilbudet av luksusvarer enda større denne sommeren, sammenlignet med fjoråret.

- Vi satser på dette fordi turister er en viktig kundegruppe for disse butikkene, og har tidligere vært veldig suksessfullt, sier Hektoen, som opplyser om at det er Søylen Eiendoms leietakere som står bak satsningen sammen med eiendomsselskapet.

Det er butikkene selv som har tatt initiativet til å sette opp busstransport mellom cruisebåtene og luksusbutikkene.

- Bussing av cruisebåtgjester fungerte veldig bra både for butikkene og for cruisebåtgjestene som ønsket å shoppe i disse butikkene på den korte tiden de var i havn, sier Hektoen.

- Fulle busser

- Hvordan tok turistene i mot denne satsingen?

- Veldig bra, bussene ble fulle og problemet var nesten for mange personer i butikkene samtidig, svarer Hektoen.

- Det som er viktig er at vi selvfølgelig ikke pusher eller markedsfører dette aktivt, men legger opp tilbudet til de som ønsker å benytte seg av det, fortsetter hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Mer luksus

Med eller uten cruisebåtgjester - det går godt med luksusbutikkene om dagen, skal vi tro Hektoen.

- Jeg har ikke tall for se siste månedene, men generelt en god start for de nye butikkene og en sterk vekst for de mer etablerte, sier hun.

Hektoen avslører også at luksustilbudet vil øke i hovedstaden i tiden fremover.

- Det vil komme 2 nye luksusbutikker i 2014, og flere i 2015 og 2016.

Den ene butikken er Burberry, som vil åpne butikk rett ved Bottega Veneta, i Prinsens gate, senere i høst. Den andre ønsker ikke Hektoen å avsløre identiteten til, på nåværende tidspunkt.

- Det er ikke offisielt enda, sier Søylens motedirektør.

Rekordomsetning

Hektoen har selv vært med å fremforhandle flere av avtalene som har fått luksusbutikkene til Norge - og det er ikke så merkelig at Norge er et attraktivt marked.

Det er nemlig gode penger å tjene på luksus, i lille Norge.

Fra Mulberrys butikk i Akersgata i Oslo, solgte det britiske luksushuset designvarer for over 35,7 millioner kroner i 2012. Dette er opp fra knappe 32 millioner året før.

Driftsresultatet endte på nærmere 13,3 millioner kroner. I fjor fikk selskapet et overskudd på over 9,7 millioner kroner, hvorav over 9,3 millioner kroner foreslås at skal utbetales som utbytte.

Salget har steget med 72 prosent

Også Louis Vuitton, som nærmeste ligger vegg i vegg med Mulberry i Akersgata, solgte som aldri før i 2012.

De første årene etter at den ble åpnet i november 2006 slet butikken med å få solgt nok til å gå rundt. Men de siste årene er underskudd blitt snudd til overskudd, og aldri tidligere har butikken gjort det like bra som i 2012.

Butikken som selger Louis Vuitton-varer som eksklusive reiseartikler, konfeksjonsprodukter, smykker, klokker og andre luksusprodukter drives gjennom selskapet Louis Vuitton Norge. Selskapet som i 2012 hadde 14 ansatte solgte for vel 65,7 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 11,44 millioner kroner.

Det betyr at salget har steget med mer enn 72 prosent siden oppstarten i 2007, da butikken solgte for 38,1 millioner kroner. Selskapet fikk i 2012 et overskudd på 8,17 millioner kroner, hvor åtte millioner foreslås at skal utbetales som utbytte.

Mottaker av disse pengene er den franske eneeieren Louis Vuitton Malletier.

Les saken:Solgte vesker og klær for 65,7 millioner

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det går godt for Louis Vuitton i Oslo.


Vil ikke avsløre omsetningstall

Gucci-butikken i Nedre Slottsgate åpnet i august i fjor, men eierne i Group 88 ville ikke avsløre hvor mye de hadde omsatt for da Nettavisen NA24 tok kontakt med dem noen måneder etter åpningen.

De la imidlertid ikke skjul på at de er fornøyd med hvordan luksusbutikken er blitt mottatt i den norske hovedstaden.

- Det er en glede at se hvilken fantastisk mottakelse Gucci har fått. Vi vet at den norske kunden er kvalitetsbevisst og kunnskapsrik, og vi skal forsøke å gi dem det de vil ha. Vi gleder seg til å ønske alle velkommen inn for å oppleve butikken, sa de, til Nettavisen NA24.

Motekjeden Gucci åpnet i august 2013 butikk i Nedre Slottsgate i Oslo.



Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere