*Nettavisen* Økonomi.

Apple suser forbi Google

Foto: Ryan Anson (Scanpix)

Produsenten av iPader og iPhone er verdens mest verdifulle merkevare.

09.05.11 11:24

Apple har overtatt for Google som verdens mest verdifulle merkevare. Dermed suser Steve Jobs' Apple forbi Google, som har innehatt topp-plassen de siste fire årene.

Det er merkevare-konsulentselskapet Millward Brown som har gjennomført undersøkelsen.

Halvparten av verdien
Ifølge Millward Brown består nå halvparten av verdien til Apple i selskapets merkevare. Selskapet er verdsatt til 153 milliarder dollar, eller 838,4 milliarder kroner. Dermed anslår merkevare-konsulentselskapet at Apples merkevare er verdt 420 milliarder norske kroner.

Apple overtok også tronen som det teknologiselskapet med høyeste børsverdi, etter at selskapet la Microsoft bak seg på børslisten.

- Apple bryter reglene for prismodeller, sier Millward Browns merkevaresjef Peter Walshe til Reuters.

Fokus på detaljer
Walshe mener at Apples fokus på detaljer, ved siden av den økende bruken av selskapets løsninger i forretningsmiljøer, tillater selskapet å oppføre seg anderledes enn andre elektronikkprodusenter.

- De gjør det luksus-merkevarer gjør. Jo høyere prisen er for merkevaren er, jo mer understreker og bidrar det til behovet, sier Walshe.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.