Aksjen steg kraftig de første minuttene, sammenliknet med kursen som var indikert i forkant, men falt deretter noe tilbake.

Konsernsjef Kenneth Hamnes i Arcus er uansett fornøyd med interessen selskapet har fått.

- Veldig mange kan relatere seg til produktene vi selger og det er lett å ha en mening om aksjen. Med de flotte merkevarene vi har er det naturlig at vi får mye oppmerksomhet, sier han til Nettavisen.

Onsdag ble det dessuten kjent at storinvestoren John Fredriksen kjøper 9,85 prosent av aksjene i selskapet gjennom et aksjetilbud til investorer i forkant av børsnoteringen. Det tilsvarer 288 millioner kroner ved en kurs på 43 kroner. Klokken to har aksjeverdien økt med 0,02 prosent, eller 0,2 promille, og er slik sett lite å bli beruset av.

Fredriksen er største eier i en rekke andre selskaper på Oslo Børs, inkludert oppdrettsselskapet Marine Harvest, tankselskapet Frontline og eiendomsselskapet Norwegian Property.

- Fredriksen ser forhåpentligvis den samme som de andre investorene. Arcus er en solid forrentning med kjente produkter, sier styreleder Michael Holm Johansen i Arcus.

Les også: Arcus verdsettes til to milliarder før børsnotering

Bra julesalg

Selskapet produserer og importerer en rekke alkoholprodukter til markedene i Norden, og står blant annet bak Linie-akevitt, Amundsen Vodka, Braastad og Gammel Dansk. Konsernsjef Hamnes understreker at det er ganske tilfeldig at selskapet blir børsnotert i starten av julebordsesongen.

Fra John Fredriksens julebord:

- Men det er ikke dårlig timing med tanke på den sesongen vi går inn i. Både akevitt og vin er en viktig del av nordmenns tradisjoner i desember og en betydelig del av salget kommer i årets siste måneder, sier Hamnes.

Mer vin, dyrere akevitt

Han sier at selv om akevittdrikkingen til nordmenn ikke øker i noen særlig grad, kjøper de stadig bedre og dyrere produkter.

- Akevitt vokser mer i verdi enn i volum. Folk har bedre råd og da velger man litt dyrere produkter, sier Hamnes, som understreker at vin er den store vekstkategorien til selskapet. Den utgjør allerede 57 prosent av selskapets omsetning.

Les også: Halvparten av gamle Vinmonopolet skal børsnoteres

-Vin er den viktigste kategorien på alkoholmonopolene som vi har i Norden. Vi drikker litt mer vin og litt dyrere vin hvert år. Det er mange som er interessert i vin og kan veldig mye om vin, og så er det mange som bare liker vin. Vi har hele spekteret, sier Hamnes.

Tøff konkurrense

Arcus er verdens største akevittprodusent, men Hamnes understreker at selskapet har flere konkurrenter, spesielt finske Altia.

- Noen tror det er lett å operere i disse monopolmarkedet, men det er tøff konkurranse hele tiden. Vi har alltid noen å konkurrere med, sier Hamnes.