*Nettavisen* Økonomi.

Årets lettkledde snakkis

Hennes & Mauritz sementerer posisjonen som leder i folkemote med vakre modeller i undertøy.

05.12.07 13:04

Den brasilianske modellen Isabeli Fontana er med på å holde Hennes & Mauritz som en snakkis.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hennes & Mauritzs undertøyskampanjer før jul ble en snakkis fra starten. I 1990 var det supermodell Elle Macpherson som startet tradisjonen, men de store diskusjonen ble det først når Cindy Crawford og Anna Nicole Smith prydet de store formatene i 1991 og 1993.

- Ett år gikk det så langt at noen journalister brøt seg inn på lageret til Fram reklame for å få ut hvem som var årets modell før kampanjen var offisielt lansert, sier mediebyråleder Arne Inge Christophersen i IUM til NA24 Propaganda.

Klikk på bildet for å forstørre.

Droppet kampanjen i to år

På tross av at undertøyskampanjene nesten har blitt like sikre juletegn som julegater og nisseluer valgte HM å droppe undertøyskampanjen i to år. Det gjør de neppe igjen.

- I 2004 og 2005 valgte vi å kjøre julekampanjer med mer familiepreg. Det var gode kampanjer det også, men vi har vel havnet på at undertøyskampanjen er viktig for HM, sier informasjonsansvarlig Guro Forseth i HM til NA24 Propaganda.

Rekken av modeller i de 15 årene kampanjen har gått har vært store navn som Naomi Campbell, Izabella Scorupco, Christy Thurlington, Pamela Anderson og Kylie Minogue, foruten nevnte Crawford, McPherson og Smith.

- Nittiårene var supermodellenes tiår. Det er ikke like mange så kjente navn å ta av nå, men vi ser likevel at vi får god oppmerksomhet med modeller som ikke er like godt kjent i Norge fra før, sier Forseth.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Større snakkis før
Årets kampanje er en av de større HM har kjørt på lenge, og foruten utendørsreklamen de er kjent for går årets kampanje også på tv, internett og i magasiner og avis.

Christophersen sier undertøyskampanjen var en større snakkis før.

- Det er vel også naturlig. I 1990 så mediebildet helt annerledes ut og det var ikke noe internett. Det skal mye til å få så mye oppmerksomhet nå som det de første kampanjene fikk. Mitt inntrykk er at HM har fått større oppmerksomhet tidligere, men det er fremdeles en stor suksess for kjeden, sier Christophersen.

Rektor ved Oslo Markedshøyskole, Trond Blindheim, sier undertøyskampanjen før jul er blitt en happening på linje med Ikeas katalogslipp.

- Det har blitt litt slik at det er Ikea som møblerer hjemmene våre og HM som kler på oss. Når det gjelder posisjonen som leder innen folkelig mote er disse kampanjene med på å holde på HM´s lederposisjon, sier Blindheim til NA24 Propaganda.

Klikk på bildet for å forstørre.

HM-truser på annenhver kvinne
Forseth sier julekampanjen er viktig for HM.

- Det er ikke noen tvil om at desember er en viktig handlemåned og at det er en måned det blir kjøpt mye undertøy. Kampanjen er såvidt i gang, men det ser ut til å bli veldig bra i år også. Skal jeg tippe, så kommer omtrent annenhver kvinne i landet til å få undertøy fra HM i år, sier Forseth.

Trond Blindheim sier all presseoppmerksomheten som undertøyskampanjene får ikke nødvendigvis gir så mye salg.

- Jeg tror ikke det, men det er ikke noen tvil om at dekningen gjør at merkevaren HM blir styrket. Tilbudet HM har, distribusjonen og merkevarestyrken gjør at HM er attraktive for alle kjøpesentre i landet, og de trekker masse folk. Det at de får mye redaksjonell dekning tror jeg ikke mediene skal være bekymret for. Det er klart at mote og trendjournalistene bør skrive om HM når de representerer det som er blitt fenomener i samfunnet, sier Blindheim.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.