NA24.no

Årets presseversting

Foto: TV 2
Sist oppdatert:
TV 2 suser til «topps».

I år har TV2 vært innklaget til pressepolitiet ni ganger, og felt for brutt på god presseskikk hele seks ganger.

- Ingen ønsker å bli felt i PFU og vi jobber hardt for å bli bedre på dette området, sier nyhetsdirektør Kjell Øvre-Helland i TV2 til NA24 Propaganda.

Øvre-Helland har hatt en tøff jobb i år. TV2 og TV2 nett har vært innklaget til Pressens Faglige Utvalg (PFU) ni ganger i år, og blitt felt for god presseskikk hele seks ganger.

TV2 PFU-versting
Gjennomgangen av sakene hos «pressepolitiet», viser at det per midten av november var det kommet hele 255 klager inn på norsk presse. På samme tidsrom i fjor var tallet 225 saker.

80 saker har vært behandlet med uttalelse fra utvalget per 24. november som var siste møte. Og, TV2 er PFU- versting så langt i år.

Av 34 saker som ble felt står TV-kanalen for nesten hvert femte brudd på god presseskikk.

- Ikke alle disse fellelsene er nyhetsstoff, selv om det er noen der også. Men dette varierer fra år til år, sier Øvre-Helland.

I fjor var TV2 innklaget åtte ganger og ble «bare» felt to ganger for sine saker.

- Jeg oppfatter som vi har en god statistikk i PFU over årene, men vi jobber hardt med dette både redaksjonelt og juridisk, sier nyhetsdirektøren til NA24 Propaganda.

Han velger å se på årets statistikk som er uttrykk for en tilfeldighet, men retter fokus mot å bli mindre felt hos pressepolitiet i 2010.

- Det er også viktig å merke seg at med mange nye plattformer og stadig høyere krav til journalistikken er dette også mer krevende, sier han.

NRK på sølvplass
Hovedkonkurrenten NRK jobber også på mange plattformer og i mange formater. Statskanalen ble også innklaget hele ni ganger, men ble frifunnet seks og felt tre.

De avdelingene som ble felt var NRK Nordland, NRK Sàmi Radio og NRK Østfold. I fjor var NRK innklaget hele ti ganger, og ble felt fire ganger og en fellelse med såkalt kritikk.

Dagbladet har blitt innklaget fem ganger så langt i år, og felt kun to ganger.

- Vi har vært innklaget mange flere ganger enn det som fremgår i denne statistikken, men de fleste saker blir løst før det kommer til utvalget, sier etikkredaktør Lars Helle i Dagbladet til NA24 Propaganda.

Han sier at man må se flere år i sammenheng før man kan slå fast hvem som er PFU-versting og best. Helle ble ansatt i mars i fjor og har fokus på avisens etikktekning.

- Men når det er sagt, så er det bra at det går godt med Dagbladet så langt i år, sier han til NA24 og legger til at avisen heller ikke hadde noen fellelser i PFU i 2005.

Alle fikk en smekk
Av de andre store nyhetsredaksjonene ble Dagens Næringsliv, Bergen Tidende, Dagsavisen, Aftenposten. Adresseavisen, Nettavisen, og Fædrelandsvennen alle felt en gang så langt i år for brudd på god presseskikk.

Norges største avis VG - på papir og nett - ble innklaget hele fire ganger. Men kun en sak på nett i begynnelsen av november, om en Frp-politiker, førte til fellelse.

- Hvordan opplever du at PFU fungerer for norsk presse?

- Jeg opplever at flere mener det er verre å bli felt i PFU, enn i retten. Dette fordi man blir felt av sine egne, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, til NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere