NA24.no

Avbestilte tannlegetime – fikk faktura på 3234

SVIR: En bergenskvinne fikk en faktura på over 3000 kroner etter at hun måtte avbestille tannlegetime på kort varsel.
SVIR: En bergenskvinne fikk en faktura på over 3000 kroner etter at hun måtte avbestille tannlegetime på kort varsel. Foto: Skjalg Ekeland
Sist oppdatert:
- Avsindig, mener Forbrukerombudet.

(BA): – Jeg var innforstått med at jeg måtte betale selv om jeg uteble, men hadde aldri forestilt meg at det skulle komme på så mye, sier 32-åringen til BA.

Bergenskvinnen har gått til en ganske omfattende behandling hos Sandviken tannlegsenter, og måtte før jul avlyse en av behandlingstimene.

Hun forteller at hun ikke kunne møte til timen fordi hun ikke hadde mulighet til å komme fra på jobb. Hun ringte tannlegen morgenen samme dag som hun skulle ha time.

– Jeg fikk beskjed om at det ville komme et gebyr, og det samtykket jeg til, sier 32-åringen til BA.

Men da regningen kom i posten, trodde hun knapt sine egne øyne.

– Fordi arbeidet var omfattende hadde tannlegen satt av en dobbeltime til meg. Jeg tenkte at regningen ville komme på rundt 1500, ikke på 3000, sier hun.

Hun understreker at hun var fornøyd med behandlingen hun fikk av tannlegen på kontoret, men at hun etter denne regningen bytter tannlege.

– Avsindig

Regiondirektør i Forbrukerombudet i Hordaland, Pia Kleppe Marken, understreker at det er fri prissetting på tannlegetjenester, og at det derfor ikke finnes noe regelverk eller tilsvarende for hva tannleger kan ta betalt for dette.

– Tannlegen kan selv avtale pris på uteblitte timer, og noen velger da at prisen er den samme som det du måtte betale om du hadde møtt til timen og fått behandling. Men det er ikke mange som gjør det, sier hun.

Hun synes regningen 32-åringen fikk, er svært høy.

– Det høres jo helt avsindig ut. Det vanligste er at tannlegen tar betalt for tapt arbeidsfortjeneste, eller setter en fast pris for uteblitte timer.

Formann i Bergen tannlegeforening, Kristoffer Øvstetun, sier til BA at det ikke finnes noen føringer fra tannlegeforeningen om hvordan man skal prise timer pasienten ikke har møtt til, og at det heller ikke er mulighet for å lage dette på grunn av lovverket.

– Noen tar ingenting, noen tar fullt honorar og noen tar et fast gebyr, sier han.

– Det er fri prissetting på tannlege, og så lenge prisopplysningsforskriften følges, altså at det informeres om prisen, så er det opp til hver enkelt tannlege.

– Dekker ikke inntektstap

Tannlege Edgar Hundsnes hos Sandviken tannlegsenter sier til BA at honoraret på regningen står i forhold til den behandlingen som det var planlagt å utføre.

– Vi har sjelden mulighet til å hente inn en ny pasient på så kort varsel. Vi har fortsatt de samme utgiftene i form av personalkostnader og leie, og disse utgiftene må vi dekke inn, sier Hundsnes.

Han understreker at private tannleger ikke får noe offentlige tilskudd, og at det dermed blir tannlegen som må betale hvis ikke pasienten gjør det.

Han kan ikke kommentere den enkelte pasienten, men sier på generellt grunnlag at et slik beløp på fakturaen betyr at det var en lang spesialbehandling som var planlagt.

Hundsnes opplyser at det henger synlige oppslag på tannlegekontoret om at man må betale hvis man ikke kommer til timen.

– Vi gir også beskjed om dette når pasienter avbestiller. I tillegg sender vi SMS om timen 48 timer på forhånd, som en påminnelse til pasienten.

Les flere saker på BA her

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere