NA24.no

(Foto: AP/Scanpix)

Aviskjemper i priskrig

- Vi rapporterer om kostnadene ved å leve. Andre øker dem, reklamerer avis.

Avisene til Trinity Mirror og Rupert Murdochs News Corporation kriger nå om prisene i det tøffe britiske løssalgsmarkedet.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Brukte død i markedsføringen
The Daily Mirror økte i forrige uke prisen til 45 pence, og koster dermed 15 pence mer enn øyrikets største dagsavis, The Sun. Etter prishoppet koster den tradisjonelle Labour-avisen 25 pence mer enn The Daily Star.

Og prishoppet gikk ikke ubemerket hen:

- Whilst we report on the rising cost of living, others just add to it, het det i en helsides The Sun-annonse i søsteravisen News of the World.

Les også: Derfor hater Liverpool tabloidavisen

Kanskje ikke helt uventet. The Sun gjorde under sin beryktede sjefredaktør Kelvin McKenzie et PR-stunt ut av daværende Mirror-eier Robert Maxwells død i 1991.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Dyrere søndagsaviser
Trinity Mirror skylder på de dårlige økonomiske tidene, som skal ha ført med seg høyere produksjons- og distrubusjonskostnader.

- Why pay more for less, spurte The Sun seg i en forsideannonse, mens The Daily Star konkluderte slik:

Les også: - Forført av mediemogulen

- 10p cheaper than The Sun and 10 times more fun.

I helgen økte imidlertid både Trinity Mirror og Rupert Murdochs News International prisene på søndagsavisene The Sunday Mirror og News of the World til ett pund, skriver MediaGuardian.

News International eier også The Times, og skrudde nylig opp prisen på den også. I Norge økte begge tabloidene og Dagens Næringsliv løssalgsprisene i fjor.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere