Gå til sidens hovedinnhold

Avlyser priskrigen på julemat

Ekspert mener at dagligvarekjedene har lært fra fjoråret.

(Romerikes Blad): I fjor tapte kjedene flere hundre millioner kroner på priskrigen på julemat. Alt fra ribbe, surkål, pepperkaker og gløgg var satt kraftig ned. Nå tror derimot ikke dagligvareeksperten at dette vil skje igjen.

Les også: Priskrigen på smågodt er i gang igjen

– For noen uker siden advarte jeg om at priskrigen kom til å begynne snart, men nå innrømmer jeg at jeg tok feil. Den har jo uteblitt, og det er fordi de store kjedene tapte så mye penger at de denne julen må tenke seg mer om, sier dagligvareekspert og professor ved BI Oslo, Odd Gisholt, til E24.

En av grunnene til priskrigen var at kjedene trodde at kundene ville strømme til med en gang de satte ned prisen. Dette viste seg å ikke stemme da konkurrentene gjorde akkurat det samme.

Les også: Test av årets julegodt: - Dette er jo tidenes slankesjokolade

Les også: Derfor kan du ikke pante alle julebrusflaskene

Noen tilbud

Avisen var lørdag og søndag ute og besøkte lavpriskjedene i Oslo sentrum, og fant ut at det var enkelte varer som var satt ned. Likevel var det ikke like ville tilstander som i fjor.

En pakke grøtris kostet for eksempel 6,60 kroner på Rema 1000, nedsatt fra rundt 20 kroner. En pakke kanel kostet 1,40 og på Meny kostet en pakke surkål 6,50.

Les også: 11 tips til julestemning

Coop Extra solgte Nonstop til 23,60 og kokt julepølse fra Gilde kostet 19.90 på en av Rema-butikken som var sjekket, skriver E24.

Ny priskrig lite sannsynlig

Nettavisen har også vært i kontakt med Kiwi som forteller at de har satt ned enkelte varer før jul.

– Den siste tiden har hatt langt flere prisendringer enn vi normalt har. Men priskrigen før jul i år har ikke gitt utslag i like spinnville, kunstige prisene som vi hadde i fjor, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin til E24.

Les også: Stor julebrustest: En julebrus får terningkast 0

Les også: Klagestorm på årets julebrustest

Hun vil ikke avblåse priskrigen helt og forteller at de sjekker konkurrentenes priser hver eneste dag og setter ned prisene sine etter dette.


Les også: Tidenes tristeste julereklame?

Coop Extra vil heller ikke avslå en mulig priskrig fullstendig.

– Det er helt umulig å spå om det vil bli priskrig. Men det vi kan love er at om det blir priskrig, så er Coop med. Vi skal ha det ekstra store utvalget til ekstra lave priser, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop ifølge E24.

Les flere saker fra Romerikes Blad her!

Har du sett disse julevideoene?


HTML EMBED
embedNAvideo("qcZSWs5GStnJgEGEQh4dIg", false)
HTML EMBED
embedNAvideo("ZTwql2B6WGPIJxnZWNLbqg", false)
HTML EMBED
embedNAvideo("Ub5b6un2Of7HEU2AP4oZOw", false)
HTML EMBED
embedNAvideo("CR85Gt2ACiIPxnRkCNJSIQ", false)
HTML EMBED
embedNAvideo("tQt_S4XTYP_OFy34fFaVWQ", false)

Les også: Marie søker etter noen å feire jul med: - Har ikke en plass å være

Kommentarer til denne saken