*Nettavisen* Økonomi.

Ayush selger krydder for millioner

Foto: (Privat)

- Det startet som en hobby på skolekjøkkenet på Lørenskog.

10.11.12 21:48

Ayush Kumra er student ved Norges Handelshøyskole på tredje året, og han ligger ikke på latsiden. Når han ikke leser til eksamen jobber han og er styremedlem i familiebedriften Masalamagic.

Selskapet som ble startet av moren til Kumra i 2003 har blitt til en millionbutikk.

- Det startet som en hobby på skolekjøkkenet på Lørenskog. Familie og venner kom innom for å få kurs av min mor. Ordet spredde seg og etterspørselen var stor, forteller Ayush Kumra til Nettavisen NA24.

To kulturer er kombinert
Masalamagic AS, som betyr å trylle med krydder, ble utviklet til et selskap som tilbyr kurs, catering, egen kokebok, dvd og nå produkter som du kan finne i matbutikken.

- Vår visjon er å gjøre indisk mat like kjent som pizza og pasta, forteller Kumra.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Min mor og jeg kjenner til både norsk og indisk kultur. Derfor har kombinert disse to, det er dette som gjør våre produkter spesielle. Hele konseptet er å gi autentisk, indisk mat til nordmenn.

Og nordmenn skal ha falt for smaken av ekte indisk mat. Masalamagic gikk fra å ha produkter i tre butikker i januar til nå å ha utvidet til hele 85 butikker rundt om å Norge, der iblant Meny, Ultra og Centra.

- Det er kult å se at det har gått så raskt og at det er etterspørsel etter varene, sier Kumra.

Med den store fremgangen har også pengene strømmet inn.

- Vi regner med å ha en omsetning på 1,5 millioner kroner i år, forteller Kumra.

Selskapet er selvfinansiert og ekstern kapital som er lånt til selskapet kommer fra egen lomme.

Masalamagic har hatt catering, kulturarrangementer og teambuilding for store selskaper som Orkla, Telenor og NRK.

Klikk på bildet for å forstørre.

Utvider
Kumra tror grunnen til den store fremgangen er at nordmenn ønsker å prøve noe nytt.

- Det er mye ferdigmat på markedet, det går folk lei av og vil prøve noe nytt. I indisk mat er det mye smaker som nordmenn ikke er vant til, men nå har de gått litt mer over det til å ønsket om å prøve noe nytt og kjenne på alle smakene, sier Kumra.

Han tror det er følelsen av at man spiser et helt måltid som tiltrekker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nå skal selskapet utvide.

- Vi har kontakt med mye nye kjeder for tiden, så jeg håper omsetningen blir enda bedre, sier Kumra.

Nå har selskapet ti produkter som sendes ut til 85 forskjellige matbutikker. Over nyttår kommer det 13 nye indiske produkter som skal utvide selskapet.

Kumra forteller at de også har tenkt til å ta inn munnoppfriskere. Det er en krydderblanding som renser munnen for hvitløksånde.

- Det er på en måte prikken over i-en, munnoppfriskeren gir en slags tyggisfølelse.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.