NA24.no

Ba om å få sette ned gebyrene i fire år

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver - Nettavisen)
Sist oppdatert:
Har ennå ikke hørt noe fra Justisdepartementet.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er blant gebyrverstingene i en fersk undersøkelse som Vista Analyse har gjort for NHO.

Totalt betaler norsk næringsliv nesten 1,9 milliarder kroner årlig i gebyrer til statlige tilsyn. Blant de viktigste funnene er at grunnlaget for gebyrene er mangelfullt dokumentert.

Les hele Vista-rapporten her.

Allerede i 2006 anslo DSB at gebyrene deres var for høye, og forslag til endringer ble oversendt Justisdepartementet året etter.

Venter på svar
I dag, fire år senere, avventer DSB fortsatt svar fra departementet. Skulle man gjort noe med problemet nå, måtte DSB revidert rapporten sin.

«DSB har gått gjennom alle sine gebyrer og beregnet tidsbruk og andre utgifter knyttet til hver av de myndighetshandlinger direktoratet i dag utfører mot betaling gjennom avgifter og gebyrer. Gjennomgangen viser at det på en del områder ikke er helt samsvar mellom gebyret eller avgiften man tar inn, og den ytelsen tilsynsobjektet får», uttaler DSB til forfatterne av rapporten.

Det er olje- og gasselskapene som får svi mest for direktoratets «overfakturering». DSB krever blant annet inn gebyrer for salg og ilandføring av av olje og gass.

DSB anslo i sin gjennomgang i 2006 at disse selskapene betalte 13 millioner kroner for mye.

Helseforetak og private sykehus betalte 9,4 millioner for mye i gebyrer for tilsyn med elektromedisinsk utstyr.

De største gebyrinntektene har:

Tilsynsorgan

Gebyrinntekter

Kystverket

791 mill.

Sjøfartsdirektoratet

162 mill.

Post-/teletilsynet

160 mill.

Luftfartstilsynet

125 mill.

DSB

114 mill.

Billigst slapp rederne, som betale 9,4 millioner for lite for maritim el-sikkerhet, mens Konsgberg Defence, Mesta og andre betalte 3,9 millioner for lite i gebyrer og avgifter knyttet til håndtering av eksplosjonsfarlige stoffer.

Strider mot retningslinjene
Rapporten peker på flere områder der DSBs finansieringsordninger synes å være i strid med retningslinjene.

Et av gebyrene DSB krever inn kan i realiteten dekke noe av det samme som et av gebyrene til Petroleumstilsynet. Foreningen Norsk Industri har kritisert den såkalte ilandføringsavgiften på petroleumsprodukter fra DSB fordi de mener den dekker en tilsynsoppgave som nå er overtatt av Peroleumstilsynet, og at de dermed betaler dobbelt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere