Baksaas: - Jeg burde dratt hjem

Foto: Telenor (Telenor)

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas tar selvkritikk for håndteringen av pinsekrisen.

16.06.11 14:32

På en pressekonferanse torsdag tok Telenors toppsjef, Jon Fredrik Baksaas, selvkritikk for at han ikke tok første fly hjem da store deler av mobilnettet til Telenor var nede i Norge. Baksaas påpekte imidlertid på konferansen at han ikke har operativt ansvar for operasjonen i Norge, men likevel burde han dratt raskt tilbake til Norge, mente Baksaas.

- Jeg burde dratt hjem. Det er klart i ettertid, sier Baksaas.

Se hele rapporten her:

Pinsekrisen
Fredag 10. juni oppstod det en feil i mobilnettet som rammet mobil tale og SMS over hele Norge. Feilen førte til at samtaler og tekstmeldinger kun unntaksvis kom igjennom. Feilen ble rettet natt til lørdag 11. juni, og trafikken i nettet har deretter i all hovedsak gått som normalt.

Telenor overleverer torsdag en rapport til Post- og teletilsynet om feilen i mobilnettet. Det kom frem på konferansen torsdag at Telenor har gitt kompensasjon på 100 millioner kroner til kundene i etterkant av pinsekrisen.

- Dette er den mest omfattende feilen i Telenors mobilnett siden det ble etablert i 1993, og behovet for informasjon er stort. Vi har nå utarbeidet en rapport som vil gi svar på de spørsmål myndighetene har stilt. Vi vil også fortsette dialogen med myndighetene, for å sikre at de får alle svar de trenger, mener administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge.

Mobilstorm
Telenors rapport torsdag viste at en feil i nettet førte til en mobil «storm» mellom de mobile serverne. Store delen av problemet lå i en dataserver i Oslo. Da programmererne trykket på «svenskeknappen», også kalt restartet, ble det liv i mobilnettet igjen.

Telenors rapport viser at feilen oppsto i forbindelse med omstart og programvareoppdatering på en sentral server for mobilt bredbånd. Serveren ble restartet på grunn av driftsforstyrrelser som berørte noen kunder. Rett etter denne omstarten oppstod imidlertid problemer med mobiltrafikken i store deler av landet. Telenors overvåkingssystemer viste at trafikken mellom servere i mobilnettet økte langt utover normalt nivå. Denne interne trafikken mellom serverne kalles signaleringstrafikk. Den økte signaleringstrafikken fikk etter hvert et så stort omfang at serverne ikke lenger klarte å koble anrop og sms til mottakere.

- Under feilsøkingen fikk vi indikasjoner på at den kontrollerte omstarten av serveren for mobilt bredbånd kunne ha utløst problemene, men det var uklart hvordan dette kunne påvirke taletrafikken. Det er ikke normalt at en omstart skaper så stor signaleringstrafikk mellom serverne i nettet som det vi opplevde på fredag. Signaleringstrafikken skapte også forstyrrelser på flere enheter i nettet, og det var derfor vanskelig og tidkrevende å lokalisere feilårsaken og rette opp feilen, mener Ragnar Kårhus.

I tillegg til rundt 3 millioner mobilkunder i Telenor, ble også kunder i Ventelo, Djuice, Talkmore, Ludo og Network Norway rammet. Disse selskapene leier plass i Telenors mobilnett.

At feilen oppsto fredag formiddag - midt under flommen - og først var rettet dagen etter, første til store problemer for mange. Blant annet ble det vanskelig å nå fram på nødnummer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.