NA24.no

Økte prisen fra 0 til 100:

Bane NOR ga pendlerne prissjokk: Nå står parkeringsplassen tom

Sist oppdatert:
Etter at prisen økte fra null til 100 kroner dagen, bruker så godt som ingen parkeringsplassen ved Lysaker stasjon.

- Det er ingen som bruker den lenger. Det er helt tomt. Det er reinspikka galskap, sier togpendler Pål Zubi til Nettavisen.

Parkeringen ved Lysaker stasjon gikk fra å være gratis til å koste 100 kroner dagen, eller rundt 2150 kroner i måneden, 1. februar i år.

Det var en del av en større økning av parkeringsavgiftene ved Bane Nors stasjoner, som Nettavisen har omtalt i flere omganger.

Les også: Bane NOR gjør pendlerparkeringen fem ganger dyrere i Oslo-regionen

- Ikke optimalt

Prissjokket fikk store konsekvenser for bruken av parkeringen. Da Nettavisen var ved parkeringsplassen midt i rushtiden mandag morgen, var det ingen biler der. Bane NOR innrømmer også at parkeringsplassen deres, som ligger ved en av Norges mest trafikkerte stasjoner, er svært lite brukt.

KRITISK: Da Pål Zub så hvor høy prisen var ved Bane NORs parkering ved Lysaker, kjørte han videre til den private - og billigere - parkeringsplassen nærmere stasjonen.

- Det stemmer at svært få bruker parkeringsplassen. Våre målinger viser det samme. Det er ikke optimalt, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør for Bane NOR Eiendom til Nettavisen.

Hun understreker at det ikke er et mål at flest mulig skal bruke parkeringen.

  - Når det er sagt, så er det gått litt langt på Lysaker. Vi tok litt hardt i. Det har vist seg at til 100 kroner dager er det tilnærmet ingen betalingsvillighet, sier Paus.

Kjører videre

Når Nettavisen besøker parkeringsplassen, er det kun én bil som kjører innom. Når føreren, Pål Zubi, ser parkeringsprisen på 100 kroner, bestemmer han seg imidlertid for å kjøre videre.

Les også: Bane Nor fjerner 2322 gratis parkeringsplasser

- Før var det tilstrekkelig plasser ved parkeringen slik at folk kunne ta toget. Nå koster det hundre kroner i døgnet å parkere her. Det er helt uaktuelt, sier Zubi. 

Formålet med prisøkningene var opprinnelig å få flere til gå, sykle og ta bussen til stasjonen. Zubi tror ikke det virker.

- Det eneste man oppnår er at folk kjører bilen til andre parkeringsplasser i stedet eller kjører inn til byen, sier Zubi. 

Selv kjører han videre til den private parkeringsplassen ved Lysaker stasjon. Denne koster omtrent like mye, men ligger mye tettere inntil stasjonen enn Bane NORs egen parkeringsplass.

I tankeboksen

Paus i Bane NOR sier at de skal vurdere hva de skal gjøre med Lysaker stasjon fremover.

- Vi begynner å nærme oss en vurdering av parkeringen ved stasjonen for å se hva vi skal gjøre, sier hun.

- Kan det være aktuelt å redusere prisen?

- Jeg har ikke lyst til å si noe allerede nå om hvilke grep vi vil gjøre, men vi skal gjøre en vurdering snart, nå som vi har fått noen måneders erfaring.

- På Lysaker konkurrerer dere med en annen parkeringsplass som koster like mye og ligger mye tettere på stasjonen. Hvor overraskende kan det være at ingen bruker parkeringsplassen dere?

- Vi har selvfølgelig gjort vurderinger rundt konkurransesituasjonen. Samtidig har ikke målet vårt vært at flest mulig skal bruke parkeringsplassene. Målet har vært at bare de som har et reelt behov for å bruke parkeringsplassene skal bruke den, sier Paus.

Få på Høvik

Også andre stasjoner ha lav fyllingsgrad. Høvik stasjon var lite brukt allerede før prisen per måned ble femdoblet til 250 kroner, selv om argumentasjonen før prishevingene var sprengt kapasitet.

LITE BRUKT: Kapasiteten er ikke akkurat sprengt på Høvik stasjon, hvor prisen nylig ble femdoblet.

Nå Nettavisen sjekket parkeringen tirsdag morgen ved åttetiden var kun 12 av 77 plasser fylt opp. Med andre ord var mindre enn hver sjette parkeringsplass opptatt.

Les også: Bane NOR femdobler parkeringsavgiften på nesten tomme parkeringsplasser

Les også: Bane NOR frykter parkeringsinvasjon: «Glemte» noe veldig viktig

Paus i Bane NOR bekrefter at det er mange ledige p-plasser ved Høvik stasjon om morgenen, men sier at at mange flere står parkert der om ettermiddagen. 

- Dette indikerer at stasjonen brukes mye av pendlere som starter senere på jobb, for eksempel folk som jobber ettermiddags- og kveldsskift. Det er naturlig at disse velger å parkere på Høvik, for parkeringsplassene på stasjonene i nærheten er ofte fulle litt utpå dagen, sier hun.

Hun understreker at det ikke er et mål parkeringsplassene ved stasjonene skal ha fullt belegg til enhver tid. 

- Vårt mål er å tilby de togreisende en funksjonell og god parkeringsordning, og sikre at de reisende som er avhengige av å parkere på stasjonen, finner en ledig plass, sier hun.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere