*Nettavisen* Økonomi.

Bankene har gitt SAS utvidet frist

En konkurs i SAS rykker stadig nærmere. Både pilotenes og de kabinansattes krav skal være avslått.

19.11.12 00:03

HTML EMBED

For siste nytt om dramaet - les denne saken.

Deler av SAS-ledelsen reiste i all hast til Stockholm søndag kveld for å møte bankene.

Bankene vil blant annet bli informert om utviklingen i forhandlingene med de ansatte, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.

Møtet skal etter planen starte klokken 20.

Samtidig med møtet i Sverige sitter ledelsen i SAS og de ansatte i selskapet fortsatt i forhandlinger i København om økt arbeidstid og kutt i de ansattes lønn og andre goder.

Utvidet frist
Det har helt fram til klokken 23 søndag kveld vært snakk om en «absolutt deadline» til midnatt - men denne fristen er nå utvidet til tidlig mandag morgen. Det er etter samtaler med bankene at SAS har fått utvidet fristen.

- 50 prosents sjanse for at vi lykkes
Konserndirektør for salg og markedsføring Eivind Roald i SAS mener selskapet har 50 prosents sjanse for å lykkes.

– Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald til Aftenposten.

Konserndirektøren har ifølge avisen sittet tett på forhandlingene i København søndag kveld.

– At vi finner en løsning, fortjener alle våre 27 millioner passasjerer. Det er de vi lever av, sier han.

Flyselskapet har sagt de skal ha en løsning på plass i løpet av søndagen, og at midnatt er siste frist.

Leverte nytt forslag
Pilotforeningene i SAS leverte søndag ettermiddag et nytt forslag til tiltak i det kriserammede selskapet.

Dansk Pilotforening bekrefter at de tre pilotforeningene har kommet med et nytt felles utspill søndag ettermiddag. Forslaget skal imøtekomme ledelsens krav på en rekke punkter.

– Dette er vårt endelige forslag. Det kommer ikke mer, sier formann Lars Bjørking til Danmarks Radio.

HTML EMBED

Samtidig bekrefter SAS-ledelsen at forhandlingene skal være avsluttet i løpet av søndagen, og at midnatt er absolutt siste deadline.

Styret i SAS har fått pilotenes forslag til vurdering. Et tilbud flygerne kom med natt til søndag, var ikke godt nok til at SAS-ledelsen kunne godta det. Ifølge nyhetsbyrået Ritzau var det «ikke i nærheten av å oppfylle ledelsens krav».

- Forhandlingene går veldig dårlig
Styreleder Fritz Schur i SAS sier til Danmarks Radio at forhandlingene med fagforeningene går veldig dårlig. En løsning må være på plass innen midnatt.

Overfor Danmarks Radio bekrefter ledelsen i det kriserammede flyselskapet at forhandlingene med fagforeningen skal være avsluttet i løpet av søndagen og at midnatt er absolutt siste deadline.

Hele ettermiddagen har styret vært på plass i selskapets kontorer på Kastrup utenfor København, men det er fortsatt ikke avklart når styret skal fatte sitt endelige vedtak.

Meldingene fra både SAS-ledelsen og styret er langt fra positive. Styrelederen er krystallklar:

«Det går riktig skidt med forhandlingerne», sier Schur til Danmarks Radio.

Rett etter klokken 16 meldte den svenske avisen Expressen at pilotrepresentant Jens Lippestad har ankommet SAS-huset. De tre pilotforeningene leverte da sitt foreløpige siste forslag til løsning.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Bertil Ericson

Mest lest i Nettavisen nå:

– Langt fra målet
Konserndirektør Flemming Jensen i SAS skriver i en epost til NRK at man er langt fra målet om å komme til enighet med fagforeningene, forutsetningen for at styret skal kunne beslutte gjennomføring av den varslede spareplanen.

– Vi forhandler fortsatt, fordi vi er langt fra målet og fordi denne planen er eneste mulighet som eksisterer for å sikre SAS, skriver Jensen.

Søndag ettermiddag ble det kjent at SAS-ledelsen har avvist et utspill fra kabinpersonalet fordi det langt fra lever opp til selskapets krav, opplyser pressesjef for SAS Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til nyhetsbyrået Ritzau.

Heller ikke pilotenes forslag ble akseptert av ledelsen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Alley, Ned

Åtte foreninger
Til sammen åtte forskjellige fagforeninger i SAS er involvert i søndagens forhandlinger.

Flemming Jensen sier til danske TV 2 at tilbudene fra fagforbundene ikke er mulige å imøtekomme.

– Vi har mottatt noen forslag til løsninger, men de lever på ingen måte opp til de krav vi har. Vi har noen veldig snevre rammer å operere innenfor, sier Flemming Jensen til kanalen.

- Stor spenning til utfallet av forhandlingene
– Vi har sendt ut beskjed til alle piloter om at de skal foreta en såkalt rundtanking, slik at man har nok drivstoff også til neste strekning. Dette er ledd i en beredskap hvor den underliggende begrunnelsen er om det oppstår en akuttsituasjon, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Johansen forteller at flyene tankes opp rett og slett ut fra et kundeperspektiv. Skulle selskapet gå mot konkurs skal ikke passasjerene rammes unødvendig.

– Flyene flyr i mange ulike mønstre, og meningen med tankingen er at maskinene uansett skal ha nok drivstoff til neste strekning. Dette beskriver uansett alvoret i situasjonen. Det er selvsagt knyttet stor spenning til utfallet og resultatet av forhandlingene i kveld, sier Johansen.

At avgrunnen for selskapet med sine 15.000 ansatte kan være nær, framgår også av meldingen kabinansatte har fått. Ifølge dansk TV 2 er kabinansatte bedt om å ta ut kontanter slik at de kan komme seg hjem for egne penger om det ikke oppnås enighet mellom partene i løpet av søndag.

Fakta om kutt hos SAS

  • SAS la mandag fram den omfattende spareplanen 4 Excellence Next Generation til 6 milliarder svenske kroner.
  • SAS vil få inn 3 milliarder kroner ved å selge flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling. Selskapet kvitter seg også med eiendommer ved flyplassene og selger flymotorer.
  • Innsparing på 3 milliarder svenske kroner tas ut i personalkostnader, det vil si bemanningskutt, nye pensjonsordninger og utsetting av tjenester.
  • Antall ansatte skal ned med rundt 6.000 personer. Nedbemanningen omfatter salg av datterselskaper og tjenesteutsetting. Dersom planen gjennomføres, vil SAS sitte igjen med 9.000 ansatte.
  • Administrasjonen samles i Stockholm. Administrasjonen kuttes med 800 årsverk.
  • De ansatte får ny kollektivavtale. Lønnen reduseres i gjennomsnitt med 12 prosent, og de fleste flyttes fra ytelsesbasert pensjon til innskuddspensjon.
  • Konsernsjef Rickard Gustafson kutter egen lønn med 20 prosent. Andre i ledelsen får lønnskutt på 15-17 prosent. (©NTB)

Forutsetter gjennomføring
Knut Morten Johansen forteller til NTB at det har vært ført intensive forhandlinger i flere døgn, men at det midt på dagen søndag ennå ikke er inngått en avtale med noen foreninger.

– Men vi forutsetter uansett at forhandlingene i dag skal ende med en full gjennomføring av den så mye omtalte planen, sier Johansen og går langt i å bekrefte at det fort kan gå hele ettermiddagen og et stykke ut på kvelden før forhandlingene i København blir ferdige.

Men mye tyder på at man er langt fra noen avtale. Natt til søndag ble det sagt fra flygernes side at de hadde levert et tilbud til ledelsen i SAS som imøtekom alle selskapets krav. Det viste seg imidlertid raskt at motparten ikke var av samme oppfatning.

Ifølge det danske nyhetsbyrået Ritzau var flygernes tilbud til selskapet ikke i nærheten av å oppfylle ledelsens krav.

Det ble lenge også meldt om framgang i forhandlingene om en ny avtale mellom fagforeningen for de danske kabinansatte, CAU, og SAS-ledelsen. Men heller ikke det medførte riktighet. Søndag formiddag sa konsernsjef Rickard Gustafson at tilbudet var forkastet, melder TV 2.

Dermed rykker en konkurs allerede søndag stadig nærmere.

Redningsplan
Forhandlingene som nå går mot slutten, skal ende med en helt nødvendig løsning for SAS slik at redningsplanen som ble framlagt mandag, kan settes ut i livet. Planen innebærer blant annet salg av eiendeler, nedbemanning med 6.000 ansatte, lønnskutt og endringer i pensjonsordningene.

Redningsplanen er en forutsetning for at SAS skal få den nødvendige kapital fra banker og statene i Sverige, Danmark og Norge. Uten denne kapitalen er det lite sannsynlig at selskapet unngår konkurs i løpet av kort tid.

Ifølge TV 2 ble det kjent lørdag kveld at selskapet har en plan om en kontrollert konkurs dersom man ikke lykkes å komme til enighet med de ansatte. Det neste skrittet blir å starte opp et nytt SAS der de lønnsomme delene overføres til et nytt selskap, uten de dyre avtalene.

Hvor og når søndagens varslede styremøte skal holdes, er ikke kjent. På møtet skal styret beslutte om forutsetningene for å gjennomføre den varslede kriseplanen er til stede. En full gjennomføring er betingelsen for at banker og hovedeiere stiller en kredittfasilitet til rådighet.

– Det jobbes intensivt fram mot styremøtet for å komme til enighet om nye avtaler og dermed sikre SAS' fremtid, heter det i en pressemelding fra SAS søndag formiddag.

Mulig å få billettpenger tilbake
Passasjerer som har betalt leiebil eller hotell samtidig med flybilletten, får penger tilbake ved en eventuell SAS-konkurs. Er billetten betalt med kredittkort, er du også sikret.

Har du bestilt leiebil eller hotell samtidig med flybilletten og betalt en samlet pris for dette, er du sikret av Reisegarantifondet. I tillegg må turen vare mer enn 24 timer.

– Da er du sikret hjemreise, og pengene er uansett ikke tapt, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NTB.

Det regnes som pakkereise når minst to elementer av transport kjøpes samtidig, som for eksempel når du bestiller flybillett og hotell på SAS' nettsider. SAS er medlem av Reisegarantifondet som slår inn for kunden om noe skjer.

Ingen SAS-info
En mulig SAS-konkurs har ført til bekymring hos flypassasjerer som enten er underveis på reise eller har kjøpt flybillett og planlagt en tur. På SAS' egen nettside er det om dagen kun reklame for billigturer og ikke et eneste beroligende ord for passasjerer og kunder som er blitt usikre av konkursryktene.

Forbrukerrådet og reiseforsikringsselskapene og andre samarbeidspartnere er imidlertid på banen.

Skogly hos Forbrukerrådet kan informere at dersom du har brukt kredittkort, og ikke debetkortet, kan du kreve pengene for billetten tilbake. Det gjelder kort som MasterCard, American Express og Diners.

Situasjonen er noe annerledes om man har betalt med debetkortet og kontoen er direkte belastet.

– Men i noen tilfeller har vi sett at Visa for eksempel også refunderer penger til kunder som har betalt med debetkort, sier hun.

Banken betaler
Vanlig reiseforsikring dekker normalt ikke billetten eller hjelp til hjemreise om et flyselskap går konkurs.

Skulle det blir konkurs og du sitter der med verdiløse billetter, er det selvfølgelig anledning til å melde sitt krav i konkursboet. Men flybillett verdt noen tusenlapper kommer trolig langt bak i køen.

Svenska Dagbladet har anslått at det totalt er kjøpt flybilletter hos SAS med kredittkort for 4 milliarder svenske kroner. Sveriges største bank, SEB-banken, sier at summen som avisen har beregnet for et mulig tap for kredittkortselskapene, er sterkt overdrevet. (©NTB)

FØLG SAS-DRAMAET DIREKTE HER:

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.