NA24.no

Bånn gass med pommes frites-fett

Nå kan du fråtse i pommes frites og nuggets med god samvittighet.

Jo flere frityrstekte fettbomber vi spiser, jo mer biodrivstoff kan Milvenn-anlegget i Bergen produsere.

NA24 - din næringslivsavis

Mens du setter tennene iblant annet pommes frites og chicken nuggets, samles fettavfallet i gigantiske fettønner hos flere av de store restaurantkjedene i landet.

McDonalds, Burger King, Egon og TGI Fridays leverer alle fett til gjenvinning. Oljen må gjennom en omfattende renselsesprosess for å luke ut fettsyrer og matrester før den kan bli til biodiesel, men pommes frites-lukten, den blir aldri borte. Skal du kjøre miljøvennlig frityrdiesel, må du derfor venne deg til stram potetlukt.

84 tonn i året
48 McDonalds-restauranter i Norge leverer til sammen syv tonn oljeavfall til biodieselproduksjon hver måned. Det blir 84 tonn i året. Neste år kan tallet passere 100.

De 19 resterende restaurantene som til nå ikke bedriver fettgjenvinning, skal få fettbeholdere på plass i løpet av kort tid. De minste restaurantene har foreløpig ikke hatt plass til å huse de 600 liter store fettønnene.

- Nå jobbes det på spreng med å finne mindre beholdere, forklarer kommunikasjonskonsulent Kathrine Moe i McDonalds Norge, til NA24.

Fettet fraktes selvfølgelig i biodieseldrevne biler over til Vestlandet.

- Ikke et PR-stunt
NA24 skrev mandag om hvordan McDonalds skal konvertere alle sine britiske biler til å kjøre på biodiesel laget med gammel frityrolje fra de 900 av de 1200 restaurantene.


McDonalds har i en årrekke blitt beskyldt for å prakke på folk fet og næringsfattig mat, og bedrive råkjør på landbruket.

Det amerikanske selskapet insisterer, ifølge The Telegraph, på at det nye miljøinitiativet ikke er et stunt for å trekke oppmerksomheten bort fra kostholdsanklagene.

Forut for sin tid
I Norge har McDonalds allerede drevet oljegjenvinning i ett års tid, og ligger derfor langt foran sine søsterrestauranter i England i miljøkampen.

En annen kar som var nokså forut for sin tid når det gjelder biodiesel, var dieselmotor-oppfinneren selv, Rudolf Diesel.

«Bruken av vegetabilsk olje som drivstoff er muligens ikke av stor betydning i dag, men ettersom tiden går, vil slike produkter bli like viktig som petroleum og karbon er i dag», skal han ha sagt allerede i 1912, ifølge Milvenns hjemmesider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere