NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Barbie i slåsskamp

Sist oppdatert:
Selskapet bak Barbie har funnet nye beviser i saken mot erkekonkurrenten Bratz.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Leketøysgiganten Mattel Inc., som har tjent seg rike på Barbie, har funnet nye beviser i søksmålet mot konkurrenten MGA Entertainments Bratz-dukker. Årsaken til søksmålet er at Mattel mener Bratz er en kopi av Barbie, ifølge latimes.com

NA24 - din næringslivsavis

Mattel sier at de har fått tak i nye bevis på det de mener er tyveri av selskapets rettigheter. Mattel mener at Bratz-produsentene har stjålet hemmeligheter fra selskapet, lokket Mattel-arbeidere til å bryte kontraktene og jobbe for MGA. De skal så ha videreformidlet fortrolig informasjon og på dette skal MGA ha tjent millioner med dollar, som Mattel selv skulle hatt.

- Desperat Barbie
- Dette søksmålet viser at Mattel er desperate. De skulle ønske at de eide Bratz, men det gjør de ikke og de vet det, sier toppsjefen i MGA, Isaac Larian, ifølge latimes.com.

Søksmålet begynte allerede i 2004 da Mattel mente at en av deres dukkedesignere utviklet og solgte Bratz-konseptet til MGA, mens han samtidig var fast ansatt hos Mattel.

Big Barbie-business
Etter 40 år i bransjen, er Barbie fortsatt den store prinsessen av dukkemarkedet. Men Barbie har aldri opplevd hardere konkurranse enn det populære Bratz har kommet med.

Barbie og Barbieprodukter anslås av en analytiker til å selge for rundt tre milliarder dollar årlig, men Bratz, som først nådde markedet i 2001, følger tett etter med en anslått omsetning på rundt to milliarder dollar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere