NA24.no

Barbie i trøbbel

Den harde kampen med rivalen Bratz får blondinen til å rømme til nettet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Ettersom Barbie ikke klarer å få tatt knekken på konkurransen fra Bratz i den virkelige verden har kampen nå blitt videreført til cyberspace, ifølge CNNMoney.com.

NA24 - din næringslivsavis

Barbie-eier og verdens største leketøysprodusent Mattel lanserte denne uken konseptet «Barbie Girls» som skal få flere barn til å leke med Barbie.

«Barbie Girls»
«Barbie Girls» består av nettsiden BarbieGirls.com som Mattel håper at skal bli den første nettmøteplassen utelukkende designet for jenter. Her skal jenter kunne lage sine egne virtuelle karakterer, designe sine egne rom, handle på kjøpesenteret ved hjelp av virtuelle Barbie-penger, gå til dyrlegen eller på kino eller bare chatte med andre jenter som er på nettet.

- Vi revolusjonerer måten jenter leker på for å gjøre det mer morsomt og spennende. Vi bringer sammen tre ting som jenter liker; musikk, mote og den virtuelle verden, sier Chuck Scothon, senior visepresident for Mattel, ifølge CNNMoney.com.

Mattel satser på at dette kan hjelpe Barbie i å få et bedre år enn det som var tilfellet i fjor. Den harde konkurransen som Bratz-dukkene gir førte i fjor til at det ble solgt hele 21 prosent færre Barbie-dokker i USA. Det er et skikkelig nederlag for Mattel fordi analytikere har anslått at gullgruven Barbie står for mer enn 20 prosent av selskapets omsetning og mer enn 30 prosent av overskuddet.

Mattel oppgir ikke resultatene for de forskjellige leketøysmerkene.

Milliardindustri
Bratz produseres av konkurrenten MGA Entertainment, og de to selskapene kjemper i rettsystemet om hvem som eier hva. Mattel mener nemlig at Bratz kun er en forfalskning av deres Barbie.

Barbie og Barbieprodukter anslås av en analytiker til å selge for rundt tre milliarder dollar årlig, men Bratz, som først nådde markedet i 2001, følger tett etter med en anslått omsetning på rundt to milliarder dollar.

Selskapet NPD Group sa i februar at Bratz for første gang har tatt 1. plassen og passert Barbie på tronen over de mest moteinspirerte dukkene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere