NA24.no

Barbie-salget dukker ned

Mannen bak Barbie-dukken var også kjent for andre ting.
Mannen bak Barbie-dukken var også kjent for andre ting. (Mattel)
Sist oppdatert:
Leketøysgiganten Mattel merker finanskrisen, spesielt hardt rammet er Barbie-dukken.

Det amerikanske leketøyskonsernet har fått merke at folk strammer igjen forbruket og gavekjøpene. Det kan se ut til at spesielt suksessfokuserte leker har fått unngjelde, for den glamorøse Barbiedukken har ledet an i salgsfallet for Mattel Inc. i julekvartalet i fjor.

NA24 - din næringslivsavis

Mens Mattels totale omsetning falt med 11 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme periode i 2007, så raste salget av Barbiedukkene med hele 21 prosent.

Det er internasjonalt at Mattel har fått merke salgsfallet hardest. Mens det amerikanske leketøyssalget falt med 6 prosent for Mattel i fjerde kvartal, så raste salget ellers i verden med 20 prosent.

Mattels omsetning havnet på 1,94 milliarder dollar i fjerde kvartal i fjor, ned fra 2,19 milliarder dollar i fjerde kvartal 2007. Driftsresultatet falt samtidig fra 362 millioner dollar i 2007 til 232 millioner dollar i julekvartalet i fjor.

Resultatet per aksje endte på 0,49 dollar i fjerde kvartal, ned fra 0,89 dollar i samme periode året før.

Foruten Barbie, er Mattel blant annet produsent av kjente leketøysmerker som Fisher-Price, Matchbox og HotWheels.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere