Bare en liten del får medhold i klager mot banker

Finansklagenemnda er nesten i mål med behandlingen av saker i kjølvannet av den såkalte Røeggen-saken. Så langt har 404 kunder fått medhold, mens 2.434 har fått avslag.

Finansklagenemnda er nesten i mål med behandlingen av saker i kjølvannet av den såkalte Røeggen-saken. Så langt har 404 kunder fått medhold, mens 2.434 har fått avslag. Foto: Thomas Winje Øijord (NTB scanpix)

10.04.14 21:23

Finansklagenemnda er nesten i mål med behandlingen av saker i kjølvannet av den såkalte Røeggen-saken. Så langt har 404 kunder fått medhold, mens 2.434 har fått avslag.

– Finansklagenemnda har til nå behandlet 2.383 klager av til sammen 3.198. Målet er å bli ferdig med behandlingen innen 1. juli, ser nemndas administrerende direktør, Harald Sverdrup.

DNB-kunder dominerer blant klagerne, og så langt har 359 av drøyt 1.600 fått medhold.

Sakene gjelder såkalte strukturerte eller sammensatte spareprodukter. De er kommet i forbindelse med saken til Ivar Petter Røeggen, som tapte 230.000 kroner på slik sparing.

Finansklagenemnda mente at DNB hadde gitt for dårlig informasjon og gikk i 2009 inn for at DNB skulle betale ham erstatning. DNB nektet å betale, og saken havnet i rettssystemet. I mars i fjor ga Høyesterett enstemmig Røeggen medhold.

Allerede i november i fjor antydet imidlertid Finansklagenemnda at de fleste av de flere tusen som hadde sendt inn klage ville tape sine saker.

– Andelen klager som har fått medhold, er lavere i de sakene som er behandlet etter at vi ga en statusoversikt i november i fjor, slår Harald Sverdrup fast.

Foreldelse er grunnen til en rekke av avslagene – 276 i tallet, mens nemnda har valgt å si nei til behandling av 144 klager.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag