NA24.no

Bare kommunale «naboer» ble varslet om asfaltfabrikken


Geir Lippestad, byråd for næring og eierskap, vedgår at naboene ikke ble informert godt nok av Oslo Havn om etableringen av asfaltverket på Ormsundkaia (den blå installasjonen). Nabo Kristin Sandby mistenker at Oslo Havn har unngått å informere om prosjektet for å slippe protester.
Geir Lippestad, byråd for næring og eierskap, vedgår at naboene ikke ble informert godt nok av Oslo Havn om etableringen av asfaltverket på Ormsundkaia (den blå installasjonen). Nabo Kristin Sandby mistenker at Oslo Havn har unngått å informere om prosjektet for å slippe protester. Foto: Paul Weaver/Gunnar Stavrum/privat
Sist oppdatert:
Byråd Geir Lippestad forstår kritikken fra Ormsund-beboerne som har fått en asfaltfabrikk som nabo.

Mandag skrev Nettavisen om Høyres kraftige kritikk av det nye asfaltverket på Ormsundkaia sørøst for Oslo sentrum.

Tomten, som ligger i et ellers idyllisk område, ble i over 30 år brukt som støyende containerhavn. Nå er kraner og containere fjernet fra kaia, og lokalbefolkningen ønsker at området skal brukes til rekreasjon og byutvikling.

Gunnar Stavrum: Asfaltfabrikk i miljøbyen Oslo

I stedet har det rødgrønne byrådet gitt tillatelse til en stein- og grusterminal og et asfaltanlegg på den attraktive tomten.

Skole og naboer ikke varslet
Ettersom prosjektet skal være midlertidig, har Oslo kommune kommet lettere unna normale nabovarsler, miljøkrav og konsekvensutredninger. Ingen naboer, bortsett fra institusjoner knyttet til Oslo Havn og Oslo kommune, ble varslet om planene for fabrikken, viser saksdokumenter.

En barneskole og en barnehage, som ligger bare 250-300 meter fra fabrikken, ble derimot ikke informert.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Asfaltverket på Ormsundkaia har skapt debatt.

Asfaltverket kom som et sjokk på innbyggerne i området.

- Vi ble først informert om asfaltfabrikken av Oslo Havn på et møte 24. mai. Da var det under to uker til anlegget skulle starte, og vi ble tatt helt på senga, sier nabo Kristin Sandby, som er koordinator for en aksjonsgruppe mot asfaltfabrikken.

- Oslo Havn vet veldig godt fra tidligere prosjekter på Ormsundkaia at vi naboer ønsker informasjon om konkrete planer for virksomhet på havnen. Vi stiller derfor spørsmål ved om informasjonen om fabrikken bevisst er blitt holdt igjen for å unngår protester og spørsmål, fortsetter Sandby.

- Skulle gitt bedre og tidligere informasjon
Geir Lippestad (Ap), byråd for næring og eierskap, erkjenner overfor Nettavisen at naboene ikke ble varslet godt nok av Oslo Havn.

- Informasjon til naboene burde vært gitt tidligere. Jeg oppfatter det slik at Oslo Havn også har erkjent at informasjon rundt asfaltverket burde vært bedre, skriver han i en e-post.

26. mai sendte Høyre-politiker Nicolai Øyen Langfeldt et skriftlig spørsmål om asfaltverket til Lippestad. Der spør han blant annet om byråden mener at asfaltverket er i tråd med Oslos klimaambisjoner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dokumentet viser at det kun var kommunale adresser som ble varslet om asfaltanlegget på Ormsundkaia.

- Jeg kan bekrefte at jeg har mottatt spørsmålene fra bystyrerepresentant Langfeldt, og jeg kommer til å svare på spørsmålene han har stilt innen utgangen av denne uken, skriver Lippestad i e-posten til Nettavisen.

- Det er viktig for meg å understreke at det er Oslo Havn og havnestyret som har ansvaret for å følge opp og drive havnevirksomheten i Oslo, fortsetter Lippestad.

Støy og forurensing fra mange kanter
Nabo Kristin Sandby trekker frem at virksomhetene på Ormsundkaia langt fra er den eneste støy- og forurensningskilden i området. Naboene merker også aktiviteten ved renseanlegget rett ved kaia, og Mosseveien dundrer forbi døgnet rundt. I tillegg er de berørt av sprengningene i forbindelse med den nye Follobanen.

- Hver enkelt aktør hevder at de opererer i henhold til kravene om støy og utslipp, men totalbelastningen for naboene er veldig mye større en punktutslippene.

Asfaltverket på Ormsundkaia ligger i et ellers idyllisk område.

- Ormsundkaia ligger i et fantastisk område, og det ligger en brygge og populær badeplass bare 200-250 meter unna. Havna kunne ha vært et flott rekreasjonsområde, og det er synd at den blir misbrukt, avslutter Sandby.

- Ble nylig informert
Lippestad påpeker at vedtaket om utvikling av Fjordbyen innen 2030 ble fattet av bystyret i 2000.

- I det innebærer det byutvikling av områder som Bjørvika og Filipstad, og at havnevirksomheten konsentreres om Sydhavna, som også omfatter Ormsund. For å skjerme Ormsund jobber Oslo Havn med å etablere en grønn buffersone rundt havneområdet der.

- Når det gjelder å inngå avtale med NCC om etablering av asfaltverket på Ormsund, så er dette en beslutning som ligger til i Oslo Havn. Jeg legger til grunn at Oslo Havn følger de krav og reguleringer som følger av reguleringsplanen og annet lovverk. Jeg ble nylig orientert om denne saken og har nå bedt om innspill og informasjon fra Oslo Havn – også på avbøtende tiltak for nærområdet. Informasjon til naboene burde vært gitt tidligere, skriver Lippestad i e-posten til Nettavisen.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere