*Nettavisen* Økonomi.

Barne-tv god butikk

Spin-off-produkter, kinobilletter og DVD´er. TV-serien om båten Elias har blitt en stor suksess.

15.02.07 15:34

Bare i fjor solgte tegneseriebåten produkter for 82 millioner kroner, skriver Finansavisen.

NA24 - din næringslivsavis

TV 2 har hittil vist 26 ti-minutters episoder av serien. I tillegg er serien solgt til TV-stasjoner i alle de andre nordiske landene.

- I løpet av et drøyt år har vi gitt ut fem titler som til sammen har solgt over en kvart million, sier salgssjef i SF Norge, Svein Risberg, til Finansavisen.

Spillefilmen «Elias og Kongeskipet», som har premiere om en drøy uke, slippes på DVD til sommeren og forventes å øke DVD-salget med «pluss minus 200.000» eksemplarer. Det innebærer snaue 40 millioner kroner.

Einar Iversen i TSI leker har lisensavtale på Elias-leketøy og har til sammen solgt over 113 000 Elias-leker. Iversen regner med en dobling i 2007.

- Elias har vokst mye raskere enn vi hadde trodd. Det totale leketøysmarkedet i Norge ligger nå på 2 milliarder kroner ut av butikk. Elias-produktene står for nesten 1 prosent av dette, sier han.

Figuren brukes også til å selge matvarer, blant annet fiskeprodukter fra Findus og snacks fra Kims. Findus solgte Elias-fisk for rundt 6, 5 millioner kroner i fjor, mens Kims på sin side skal ha solgt rundt 1, 1 millioner poser med Elias-snacks.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.