NA24.no

Ber om rødgrønn milliardgaranti

Mektige aktører presser på regjeringen.

Nå vil flere aktører ha større eksportgarantier inn i statsbudsjettet.

NA24 - din næringslivsavis

I fjor hadde norske skipsverft et rekordår, noe som har medført at den statlige byggelångarantien som sikrer at banker som finansierer skipsbygging får tilbake lån som blir gitt i forbindelse med finansiering av nye skip under bygging.

Noen av landets mektigste industriaktører presser nå på for at regjeringen skal utvide rammene for den såkalte garantiordningen for eksportkreditt (GIEK) i årets statsbudsjett.

Sendte brev til regjeringen
Norsk Industri, Fellesforbundet og Aker Kværner har alle sendt brev til Næringsdepartementet med forespørsel om å prioritere ordningen på budsjettet som regjeringen legger frem i oktober.

- Dette er viktig fordi vi har sett at de rammene som ble vedtatt for 2007 er i ferd med å bli sprengt, sier Norvald Mo, rådgiver for Kjell Bjørndalen i LOs nest største forbund, Fellesforbundet, til NA24.

Sammen med NHO-organisasjonen Norsk Industri har de sendt brev til Næringsdepartementet med ønske om at den alminnelige garantiordningen økes fra 50 til 60 milliarder kroner, mens byggelånsgarantien økes fra fem til 7,5 milliarder kroner. Ordningen ble økt senest i vinter, noe som sikret norske skipsverft nye kontrakter i flere år fremover.

- Dette er et ønske i industrien. Det er bedriftene ute som opplever at rammene blir knappe og dermed kan risikere at de ikke får de lån og garantier som de trenger. Dermed kan de miste ordrer, sier Mo videre.

Aker Kværner ber om mer
Det er andre gang i år at industrien presser på for at garantiordningene skal utvides. Etter gode år ble det klart i vinter at statens garantier ikke strakk til. Blant annet krevde de en dobling av byggelånsgarantien fra 2,5 milliarder kroner. Det fikk de.

En drøy uke etter at Fellesforbundet og Norsk Industri sendte sitt brev, kom et tilsvarende brev fra Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker Kværner, signert konsernsjef Martinis Brandal.

- Det er naturlig for oss å gi uttrykk for vårt syn på viktigheten av at GIEK har tilfredsstillende rammer slik at norsk eksportindustri er konkurransedyktig i forhold til leverandører fra andre land, sier Torbjørn Andersen, kommunikasjonsdirektør i Aker Kværner.

- Det er i og for seg mange prosesser som påvirker rammebetingelsene i norsk industri, hvor vi gjerne gir uttrykk for vårt syn, sier han videre.

Hva som er riktig nivå på kredittrammene vil ikke Andersen si noe om, og sier at det må bli en prosess som vurderes av norske myndigheter, men for Aker Kværner som en stor eksportindustri er det viktig at rammene utvides.

Ikke utgifter for staten
I brevet skriver de blant annet at de ser en økende trend til at selskapets kundemasse skifter fra de tradisjonelle internasjonale oljeselskapene, til nasjonale og uavhengige oljeselskaper. De sistnevnte har større behov for finansiering og de ordningene som tilbys gjennom eksportkredittordninger.

Norsk Industri og Fellesforbundet skriver at verdensøkonomien er i en høykonjunktur og at markedene for maritim industri er spesielt sterke. Samtidig blir kontraktene større. Det har ført til en ekstraordinært stor ordreinngang for norsk industri i år.

Norvald Mo understreker at det ikke dreier seg om subsidier eller tilskudd, men garantier som staten gir. Dermed vil det ikke utløse store utgifter for staten, om prosjektene ikke går med tap.

- Går det med tap er det til slutt staten som sitter med regningen, men slik det har vært i de siste årene, så har ikke staten hatt utlegg med denne ordningen, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere