Ber regjeringen fjerne all toll

Einar Øgrey Brandsdal mener man må fjerne tollgebyret.

Einar Øgrey Brandsdal mener man må fjerne tollgebyret. Foto: Joakim Løschbrandt (Mediehuset Nettavisen)

Einar Øgrey Brandsdal med friskt forslag.

Regjeringen ønsker å øke tollgrensen på 200 kroner til 500 kroner, en grense som ikke har vært endret siden 1975.

Men ettersom netthandel har økt i omfang vil dette påvirke folk flest mer enn tidligere.

Forslaget har imidlertid møtt betydelig motbør fra aktører i detaljhandelen, som har spådd butikkdød som en følge. Komplett-gründeren har meldt seg ut av Høyre, NHO har rast og KrF har signalisert at de ikke vil støtte forslaget.

En av de som har gått hardt ut er Netthandelen-gründer Einar Øgrey Brandsdal.

Han kommer imidlertid nå med et løsning på konflikten, som han betegner som spiselig.

- Fjern tollen. Det er så mye dumme tollsatser, sier Brandsdal til Nettavisen.

Kun moms
Han sier at det er så få produkter som det uansett er toll på, og at man i stedet bør momse varene fra første krone.

- Slik det er i dag går alle varer under 200 kroner inn på grønt lys, mens alt over får rødt og må sjekkes opp av Bring. Den jobben koster selvfølgelig penger som man får et gebyr på.

Ved å fjerne tollsatsene på alle varer ved kjøp av inntil 1.000 kroner vil en forbruker enkelt klare å betale momsen selv, og dermed forsvinner grunnlaget for gebyret på 135 kroner.

- Etter å ha lest mye de siste dagene om saken, og sett argumentene til Frp og Høyre, så føler jeg at det som egentlig er fanesaken deres er at de misliker tolldeklarering-gebyret for små pakker. Ergo de er ikke så opptatt av å gi momslettelse, men vil ha vekk de 135 kronene. Det har jeg følt har gjenspeilt debattene, sier Brandsdal.

Les Gunnar Stavrum: Fri netthandel til 350 kroner

- Urettferdig høyt ved 200 kroner
Som kommer med følgende eksempler.

- Kjøper du en pakke på 200 kroner i dag, så må du ut med 50 kroner i moms og 135 kroner i gebyr. Ved kjøp på 500 vil man ende opp med å betale 760 kroner, inkludert moms og tollgebyr.

Så kan folk selv gå inn på tollvesenet sine nettsider og velge momsbetaling på pakke fra utlandet, mener han.

- Klarer man å kjøpe en vare på nett, så skal man også klare å momse varen på tollvesenets sider. Momsen betaler kunden umiddelbart, og tar enten med seg en kvittering i papir eller på mobil som vises når man skal hente pakken ved post i butikk.

Klekkelig bot
Ved å gjøre dette mener han at inntektene til staten faktisk vil øke.

- Forbrukerne er så smarte at de gjerne kjøper for mer enn 200 kroner, men de deler det opp i flere pakker for å slippe momsen. Så med moms fra første krone vil staten ende opp med mer penger. Men det blir også et mye enklere system og dette er strengt tatt uansett snakk om småpenger for Norge.

Men om noen prøver å jukse bør det straffes hardt.

- Skulle derimot kunden lure tollvesenet med å oppgi for lav verdi for å spare moms, ja så vanker det en klekkelig bot.

For å finne unnasluntrere mener han at tollvesenet, på lik linje som ved kjøp av alkohol og tobakk, må ta en del stikkprøver og kontrollere.

- Vet du at du tar med for mye inn til Norge, så tar du en risiko. Blir du tatt av tollvesenet, så vanker det bøter og anmeldelse.

- Følgende vil skje
Han ramser opp følgende punkter som vil skje, dersom denne løsningen blir akseptert:

Hvis denne løsningen hadde blitt aksepeter kunne følgende skje:
1. Regjeringen ville få «cred» for løsningen og kan stå rakrygget for at de økte grensene.
2. Forbrukerene kan få kjøpt enkelt fra utlandet uten høye gebyrer.
3. Staten får inn momsintektene sine.
4. Handelstanden i Norge får ikke en ulempe med å være i Norge.
5. Utenlandske nettbutikker har muligheter for å konkurrere med norske netthandel-aktører, samt varehandelen i Norge.
6. Hvis en nettbutikk i utlandet operer stort i Norge, så kan de jo også selv kreve inn moms for forbruker i forkant, og da vil de kunne levere pakken enda billigere, for da kan de bare sende direkte til kunden uten at post i butikk må sjekket at de har betalt moms.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag