NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Privat / Nordlys

Bernhard og kona tapte 30.000,- på forsinket fly

Sist oppdatert:
Regninga må de dekke selv.

Det var i januar i år at Bernhard Myrvang (83) og kona Walaiporn Myrvang (56) dro på ferie til Thailand. Det som skulle bli en fin ferie ble ikke som planlagt.

Paret, som bor på øya Sandsnes utenfor Harstad, hadde overnattet på hotell i byen og var ute i god tid til Norwegians avgang fra Evenes til Oslo klokken 06.45.

- I skranken på Evenes fikk vi opplyst at de ikke hadde fly og måtte sende fly fra Gardermoen, sier Bernhard Myrvang.

Ifølge Myrvang ble det opplyst at årsaken til forsinkelsen var et sykt besetningsmedlem.

Artikkelen er levert av Nordlys

Skranken stengt
Resultatet ble at flyet ble flere timer forsinket. Etter å ha landet på Gardermoen like før klokken 13, ankom paret ombordstigningsskranken til Thai Airways Bangkok-fly klokken 13.10.

Det var kun tyve minutter før planlagt avgang til Bangkok, og da var skranken stengt. Fra vinduet i avgangshallen så de flyet ta av uten dem ombord.

- Jeg prøvde å få Norwegian til å ringe og få flyet til å vente, men dét var det ikke snakk om, sier han.

Kostet 30.000
Paret tok kontakt med skranken til Norwegian, men fikk ingen hjelp der.

Ferien ble reddet av et Thai Airways-fly dagen etterpå. Men ifølge Myrvang hadde bestillingen en hake – den kom på en betingelse om at de måtte kjøpe nye returbilletter.

- Returbillettene vi hadde kjøpt var ikke gyldige lenger, og de nye billettene kom på totalt 22.000 kroner. I tillegg måtte vi selv betale for hotellovernattingen på Gardermoen til 1195 kroner, forteller Myrvang.

Myrvang og kona var tidlig ute med billettbestillingen og hadde defor ikke hadde betalt mer enn 14.000 kroner for billettene til og fra Thailand.

Totalt oppgir Myrvang å ha tapt 30.760 kroner på forsinkelsen.

- Firkantig
Paret har klagd til både Norwegian, Transportklagenemda og Europeiske, hvor de har reiseforsikring. Samtlige har gitt paret avslag på ønsket om å få dekket ekstrautgiftene.

Begrunnelsen de har fått er at ekstrautgiftene kun dekkes hvis forsinkelsen skyldes teknisk feil eller værforhold.

- Jeg synes det er altfor enkelt. Vi er jo uskyldig part i saken, sier Myrvang.

For paret satte flytrøbbelet en skikkelig demper på ferien.

- Det påvirket ferien veldig mye. jeg hadde det i bakhodet hele tida, sier han.

- Forsikringen er begrenset
Verken Norwegian eller Europeiske reiseforsikring kunne i går kveld kommentere Myrvangs sak direkte.

Assisterende informasjonsdirektør i Europeiske reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland, bekrefter imidlertid at de kun dekker ekstrautgifter etter flyforsinkelser hvis forsinkelsen skyldes teknisk feil, værforhold eller problemer med offentlig kommunikasjon på vei til flyplassen.

- For å forsvare prisen på reiseforsikring må det være noen begrensninger. Reiseforsikringen skal være veldig god hvis du blir syk eller robbet, eller hvis flyet blir forsinket på grunn av teknisk feil eller værforhold, sier Vennesland.

Informasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, beklager at Myrvang ikke rakk flyet.

- Vi håndterer hver kunde individuelt, og jeg kan derfor ikke kommentere en reisendes individuelle krav på erstatning generelt, sier Jacobsson.

Hun viser til at Norwegians generelle vilkår for befordring. Her heter det at selskapet ikke tar ansvar for videre forbindelser med andre flyselskap eller andre transportmidler, med mindre Norwegian er erstatningsansvarlig for tap av videre forbindelsen etter artikkeln 10 i Norwegians generelle vilkår for befordring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere