Betaler 600 kroner for å få deg til å klikke

Det er tydeligvis penger i forbrukslån. Annonsører betale villig over 600 kroner for å få deg til å klikke.

Det er tydeligvis penger i forbrukslån. Annonsører betale villig over 600 kroner for å få deg til å klikke. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

De betaler flesk for å få deg på kroken.

Google hanker inn over 600 kroner for ett eneste klikk på de mest populære søkeordene. Det skriver Finansavisen torsdag.

Innenfor konkurranseutsatte bransjer som forbruksfinansiering (les: forbrukslån) kan prisene på enkelte søkeord bli svært høye.

- Gjennomsnittlig pris for søkeordsannonsering ligger kanskje på 5-6 kroner pr. klikk, men i enkelte bransjer, som reise og hotell, finansiering og forbrukerelektronikk, kan prisene bli skyhøye, opplyser adm. direktør Magne Uppman i iProspect overfor Finansavisen.

I januar i fjor lå gjennomsnittlig klikkpris for ordet «forbrukslån» på 394 kroner. I november var den gjennomsnittlige klikkprisen for det samme søkeordet hele 628 kroner, opplyser markedssjef Frank Budimir i Lendo til Finansavisen.

Lendo er én av tre, fire aktører som flittig annonserer for «forbrukslån» på Google.

Google selv opplyser at klikkprisen på «forbrukslån» varierer fra 2-400 kroner i gjennomsnitt, målt for hele markedet og hele året. Andre typer lån og finansiering er også blant de dyreste søkeordene med priser fra 100-300 kroner per klikk, skriver Finansavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.