Gå til sidens hovedinnhold

Betalte 1 million for å feste med stjernene

- Det var to stykker som hadde et særs ønske, sier concierge, Stig Egard.

OSLO (NA24) : - Noen ganger spiser jeg lunsj to ganger om dagen. Da går jeg inn på en restaurant, ber om signaturretten og et glass vann, og så går jeg videre til neste spisested, sier Stig Egard, til Nettavisen NA24.

Den 46 år gamle, velkledte, herremannen smiler.

- I 2011 spiste jeg 423 måltider ute på restaurant. I fjor spiste jeg ute 411 ganger. Du kan si at jeg er i overkant interessert i hva som skjer i den bransjen der, fortsetter han.

Men så er det også jobben hans.

Å vite hva som skjer. Hva som er bra. Hva som er dårlig. Hvor du bør sove. Hva du bør oppleve. Og hvor du bør spise.

- Jeg tar alltid notater. For vi selger jo informasjon. Det er det vi lever av, sier Egard, som har tjent gode penger på å legge til rette for at andre skal få gode opplevelser når de er på reisefot.

- Tok mye av tiden vår
Allerede i 1993 etablerte Egard sitt første selskap. Et eventselskap.

Lenge markedsførte han Spania som golfdestinasjon mot internasjonal turoperatører, men etter hvert bygde forretningene på seg, og Egards hovedbeskjeftigelse besto lenge i å arrangere ulike events, i all hovedsak, for selskaper og forretningsreisende - noe han fortsatt gjør.

Med tiden oppdaget han imidlertid et hull i markedet. Et hull han aktet å fylle.

- Jeg følte at det å bistå familier som skulle ut å reise tok veldig mye av tiden vår. Kundene ville vite hva de skulle spise, hva de skulle gjøre og så videre når de var på reise - og å organisere dette tok tid, sier Egard.

Nordmannen begynte derfor, for tre år siden, å levere conciergetjenester gjennom sitt selskap, Attention To Details. Forretningsmodellen kan på mange måter kan sammenlignes med det eksklusive medlemsklubber, som for eksempel Quintessentially tilbyr, men i motsetning til disse er Attention To Details åpen for alle, samt at servicen kan benyttes til enkeltstående bestillinger - som for eksempel bord på en spesiell restaurant eller inngang på en trendy nattklubb.

- Konsept som retter seg mot ressurssterke
Etterspørselen etter conciergetjenestene er stor, og Egard melder om at forretningene går bra.

I 2012 tilrettela, 46-åringen og hans kolleger styre- og ledersamlinger, kundepleie, premieringsturer og spesielle reiseopplevelser for over 16 millioner kroner. I år regner de med å omsette for mellom 18 og 20 millioner kroner.

Spesielt etterspørselen etter concierge-tjenestene er forventet å øke.

I desember signerte nemlig Egard, en eksklusiv avtale med spanske Viajes El Corte Inglés, som omsetter reiselivstjenester for 2,4 milliarder i året. Selskapet har alt fra det spanske kongehuset til landets regjeringspartier på kundelisten, og Egard opplyser om at hans concierge-tilbud skal frontes som en VIP-tjeneste i det felles samarbeidet, og gir nordmannen eksklusiv rett til å levere concierge-tjenester til selskapets bedriftskunder

- Det er klart at dette er et konsept som retter seg mot forholdsvis ressurssterke mennesker. Vi tar for eksempel 500 kroner for å booke deg inn på en restaurant, men det fort kan koste mellom 2000 og 2500 kroner om du vil inn på en nattklubb, sier concierge-sjefen.

- Strippeklubber er uaktuelt
Den 15. oktober lanseres imidlertid en medlemsbasert tjeneste, i første omgang kun for de spanske kundene. For den nette sum av 2000 euro i året får man 24 timers tilgang på en concierge, som booker og organiserer alt du måtte ønske.

Eller nesten alt da.

- Jakt, for eksempel, er en ting vi ikke tar i og det kommer vi heller ikke til å gjøre. Det går på interne verdier. Ut over det så er det noen andre ting vi, av moralske grunner, også sier nei til - som går på ting som du sikkert kan tenke deg, sier Egard.

- Du tenker på prostituerte og slike ting?

- Ja, det er helt uaktuelt. Det samme med strippeklubber og lignende - bare glem det - det ordner vi ikke, sier han og understreker at han ikke ønsker at selskapet skal assosieres med den type virksomhet.

- 40.000 dollar per hode
Egard medgir allikevel at de har oppfylt en del forespørsler av spesiell karakter, som for eksempel å få et par kunder inn på den store Oscar-utdelingen i Hollywood i februar i år.

- Det var to stykker som hadde et særs ønske om det. Vi fikset de også inn på Vanity Fair-partyet etterpå, og de hadde det helt topp. Men sånne ting må vi planlegge nøye, og så er det fryktelig dyrt.

- Hva snakker vi om her?

- Jeg tror prislappen var omkring 40.000 dollar (cirka 248.000 kroner) per hode, svarer Egard.

- Bryllup og bursdag for kjendiser
Med slike priser er det lett å forstå at Attention to Details har mange velstående kunder.

Også kjendiser.

- Våre kunder er alt fra 22 år gamle fotballspillere til folk godt opp i 60- og 70-årene. Hovedtyngden er menn et sted mellom 40 og 55 år, og det er nok der den sterkeste kjøpekraften ligger, forteller Egard.

- Hva med kjendiser?

- Ja, vi har noen på kundelisten. Ikke så mange norske, men i Spania har vi ganske mange. Men jeg kan naturlivs ikke røpe navnene deres, sier Egard, som allikevel medgir at han har noen kjendisbryllup på samvittigheten.

- Ja, vi har arrangert både bryllup og bursdager for kjendiser, sier Egard, som forteller at den mest ekstravagante festen han har stelt i stand var et Hollywood-party.

- Vi arrangerte et party på Beverly Hills Hotel i forbindelse med Grammy-utdelingen en gang. Det var en intim fest, men det var det en del kjendiser, smiler han lurt, og legger til at prislappen på denne aftenen kom på 2000 dollar (cirka 12.400 kroner) per hode.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Jeg elsker det
Egards beretninger vitner om at mange har stor betalingsvillighet når det kommer til gode opplevelser - om det så gjelder en prangende Hollywood-fest fylt til randen av kjendiser, eller en romantisk aften for to på en restaurant, uten hvite duker og skyhøye priser.

Stig Egards beste tips:

Beste restauranten akkurat nå?

Tim Raue i Berlin: - Jeg var der nylig, og det var bra. Avslappet atmosfære, god service samt mange spennende viner og smaker.

Andre restaurantfavoritter?

London: River Cafe, Coya, Suma

New York: Red farm, The Spotted Pig

Barcelona: Pakta

Oslo: Nodee, Solsiden

For å være i stand til å levere varene må imidlertid Egard, og hans team, sørge for at de har god oversikt over hva som rører seg i utelivsbransjen - verden over. For å holde seg oppdatert leser Egard 17 aviser om dagen, slik at han vet om det åpnes en ny restaurant i Sydney, eller om en av stjernerestaurantene i London har fått ny kjøkkensjef.

- Jeg har alltid vært genuint interessert i mat, vin, restauranter og nye klubber. Jeg var mye ute i gamle dager og jeg kjente ganske mange mennesker. Jeg har vært flink til å systematisere, samt at jeg har vært flink til å holde kontakten med folk i bransjen - og dette har vært en viktig del av suksessen, sier Egard.

Det høres jo ut som en drømmejobb? Lese aviser, spise lunsj og middag ute og reise verden rundt. Ja, medgir han.

- Jeg elsker det. Jeg synes det er kjempegøy.

- Men kan det ikke bli i overkant mange restaurantbesøk, og i overkant mye festing?

- Jeg er ikke med og fester. Jeg er kjempeglad i vin, men jeg drikker aldri når jeg jobber. Det er helt forbudt, svarer han kontant.

Men han medgir at han elsker å innta måltidet på restaurant.

- Jeg benytter alle muligheter til å gå ut og spise, og jeg prøver alltid å gå et sted som gir meg noe. Jeg blir aldri lei av å gå ut og spise. Jeg elsker flyplasser, jeg elsker å spise på restaurant og jeg synes det er ok å bo på hotell som har gode senger.

- Jeg har ikke blitt rik
Og godt er det, for Egard har mange reisedøgn i året.

Ikke bare i forbindelse med jobb - også i fritiden reiser concierge-sjefen mye, men da sammen med sin familie.

- Jeg er utrolig glad i Kenya. I fjor var jeg på tre private turer til Kenya med familien. Vi dro på torsdag morgen fra Antwerpen, hvor vi bor, sov en natt på Nairobi og så tilbrakte vi to netter ute på slettene. Så dro vi hjem på mandag etter langweekenden, sier Egard, som anbefaler alle å besøke Kenya minst en gang i livet: - Det er noe alle bør oppleve, men man få det presentert på en ordentlig måte.

Og ordentlig er utvilsomt ett av stikkordene i Egards liv. Et annet er rikt, ifølge han selv ikke på likvider, men på opplevelser.

- Jeg har ikke blitt rik, men vi tjener penger og det har vi gjort i mange år. Men rik, det har jeg ikke blitt, men det er ikke det som drar meg til dette. Jeg har en lidenskap for det, rett og slett.

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg