*Nettavisen* Økonomi.

Beviset på at SAS vil ødelegge for Norwegian

SAS med Rickard Gustafson i spissen vil hindre Norwegian i å fly til USA.

SAS med Rickard Gustafson i spissen vil hindre Norwegian i å fly til USA. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Kjemper for at Norwegian skal få flyforbud.

25.02.14 15:00

Etter at Norwegian i fjor begynte å fly til USA har det stormet rundt selskapet.

Selskapet har plassert disse flygningene i et irsk selskap for å få en irsk EU-lisens og mannskapet om bord er i hovedsak fra Thailand.

Dette har medført at fagforeninger i flere land har klaget høylytt i frykt for at betingelsene til deres medlemmer kan bli verre.

Men nå kan Nettavisen NA24 også dokumentere at erkekonkurrenten SAS jobber knallhardt for å hindre at Norwegian skal få lov til å fly til USA, slik de gjør i dag.

Vil påvirke politikerne
Sammen med tyske Lufthansa bedriver selskapet aktiv lobbyvirksomhet. Målet er at amerikanske myndigheter skal vise Norwegian ryggen.

SAS-topp Hans Ollongren og Lufthansas Nord-Amerika-topp Arthur J. Mollins har sammen sendt inn et dokument til amerikanske luftfartsmyndigheter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Senior visepresident Hans Ollongren har skrevet dokumentet på vegne av SAS. Foto: Johannes Jansson


I det omtalte brevet kommer SAS og Lufthansa med flere anklager om Norwegians motivasjon til å etablere seg på Irland.

De sier at de er overbevist om at Norwegian etablerer seg på Irland for å unngå norsk arbeidsmiljølov.

De mener at Norwegian bevisst har valgt å etablere seg på Irland for å kunne benytte seg av piloter og kabinansatte, basert i Thailand på sine amerikanske ruter, for å spare arbeidskostnader.

De påstår at Norwegian ikke baserer seg på fakta, når selskapet hevder at det å ha en norsk flylisens gir en betydelig begrensning i trafikkrettigheter.

De hevder også at heller ikke når det gjelder flyfinansiering er Irland et bedre egnet sted enn Norge.

«Dersom Irland var så fordelaktig med tanke på dette ville alle flyselskap i EU enten ha flyttet eller etablert underenheter i Dublin!» skriver de i brevet.

- Nekt dem å fly
De hevder også at dersom Norwegians modell blir godkjent vil det kunne føre til at konkurransen i flytrafikken mellom USA og EU blir dårligere.

Begrunnelsen for dette legger de i at stater kan komme til å underby hverandre for å tiltrekke seg flyselskap, med dårligere lønnsbetingelser som konsekvens.

«Fordelen med de urettferdige arbeidskostnadene fra nye aktører vil kunne gi konsumentene fordel med billige reiser på kort sikt, men på bekostning av den langsiktige overlevelsen til etablerte flyselskap i USA og EU, og servicemuligheten de gir til de reisende, og arbeidsforholdene til deres piloter og kabinansatte», skriver de.

Som konklusjon ber SAS og Lufthansa om at USA enten nekter Norwegians søknad umiddelbart eller utsetter den.

Her kan du lese hele brevet

- Vi er fullstendig klar over at SAS har drevet meget aktivt i kulissene i USA, med påstander som vel mest taler for seg selv når man leser brevet deres. Det manglet ikke på kreative krumspring også den tiden da Norwegian var en liten aktør i det norske innenriksmarkedet, industrispionasjen mot Norwegian som de fikk 180 millioner kroner i bot for er bare ett eksempel. Nå gjentar historien seg i USA, med en rekke usaklige angrep, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Nettavisen NA24.

Medgir lobbyvirksomhet
SAS benekter ikke at de forsøker å påvirke USAs folkevalgte.

- En sak om utflagging fra hjemlandet er prinsipielt ganske vesentlig for flybransjen, siden det er første gangen at dette spørsmålet testes mot Open Skies-avtalen mellom EU/Norge og USA, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen hos SAS til Nettavisen NA24.

Open Skies er en internasjonal avtale som deregulerer luftfarten og som har frihandel i luften som mål.

Klikk på bildet for å forstørre.

Knut Morten Johansen og SAS sier at saken er prinsipielt viktig. Foto: (NTB scanpix)


Norwegian sier at den viktigste grunnen til at de har etablert seg på Irland er at de da får AOC-flylisens i EU, som åpner opp for at de kan fly til mange enn EØS-lisensen de har i Norge.

- Den viktigste årsaken til at Norwegians langdistanseselskap legges i et EU land er behovet for fremtidige trafikkrettigheter inn og ut av EU. Ikke til USA, hvor man har «Open skies» avtale men til en rekke andre land. Med mer enn 260 fly på ordre har vi også behov for å være i et land som gir gode finansieringsbetingelser, sier Skånvik.

Full uenighet
SAS betegner Norwegians løsning som kreativ.

- Vi anser, som det framgår av vårt brev, at dette initiativet og den kreative konstruksjonen fra Norwegian ikke er i samsvar med Artikel 17bis i luftfartsavtalen Vi foreslår også i vår filing at dette skal vurderes i samråd mellom europeiske og amerikanske myndigheter, så vi får full klarhet i hva som gjelder, sier Johansen.

- SAS argumenterer selv for at Norwegian i alle tilfeller kan fly til USA med sin norske lisens. Hvorfor er dette da mat for amerikanske myndigheter?

- Det stemmer at den norske lisensen til Norwegian i alle tilfeller kan anvendes, men grunnen til utflaggingen er jo nettopp personalspørsmålet, slik at de kan benytte crew fra såkalt tredjeland, sier Johansen.

Norwegian på sin side mener dette ikke stemmer.

- Når det gjelder lønninger og betingelser er de akkurat like, enten Norwegian flyr på en norsk AOC eller en irsk AOC. Det er hvilket land hvor man har crewbase som styrer lønns- og arbeidsbetingelser. Presis akkurat som alle andre selskap med virksomhet i eksempelvis USA og Asia. Norwegian betaler markedsmessige lønninger i alle markeder. Dette vet SAS utmerket godt, men det som egentlig ligger bak her er forsøk på å knekke en konkurrent i etableringsfasen mens man selv sitter beskyttet av særregler i Skandinavia, sier Skånvik.

Klikk på bildet for å forstørre.

Anne-Sissel-Skånvik og Norwegian sier at de har vært klar over at SAS har drevet lobbyvirksomhet, men har ikke hatt bevis på det. Foto: Mats Lundqvist

- Norwegian får fly
På tallknuserhold er det ikke uventet at SAS forsøker å sparke bena under Norwegians internasjonale satsning.

- Det kan jeg godt forstå at de gjør. Men blir Norwegian behandlet som alle andre der borte så tror jeg ikke at dette blir noe problem, sier senioranalytiker Jacob Pedersen hos Sydbank til Nettavisen NA24.

- Prøver SAS bare å utsette en unngåelig konkurranse?

- For meg så er det akkurat det som skjer, sier han.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.