Gå til sidens hovedinnhold

Bilfritt Oslo: Hogger alle trærne for miljøet

For å redde miljøet og stanse biltrafikken i Olav Vs gate, må byrådet bruke 120 millioner kroner og hogge alle trærne.

OSLO (Nettavisen.Økonomi) I byrådets miljøstorsatsing Bilfritt Oslo skal flere sentrale Oslo-gater stenges for biltrafikk og forvandles til gågater. Én av gatene er den tradisjonsrike Olav Vs gate, hvor byrådet ikke bare skal pusse opp for 120 millioner kroner, men også hogge alle trærne.

Regningen for miljøsatsingen i den 200 meter lange gaten har vokst som et spirende tre. Nå viser sluttsummen hele 121 millioner kroner. I tillegg kommer 2,6 millioner for å flytte drosjeholdeplassen lengre ned i gaten, og etablere el-taxier.

Men ikke nok med galopperende regninger og at alle trærne må vekk. I tillegg må trolig byrådet grave opp gaten ikke bare én gang – men to ganger.

Første steg: 120 mill.

Den første oppgraderingen skal skje i høst. Da skal drosjeholdeplassen flyttes lengre ned i gaten, og øvre del skal gjøres til gågate. I nederste del vil det fortsatt være litt biltrafikk, men med bredere fortau.

Dette koster 120 millioner kroner. Når pengene er svidd av på høstens gateoppgradering, er det imidlertid ikke nok – for den blir ikke en helhetlig gågate. Den vil kun bli en fotgjengerprioritert gate. I andre omgang skal gaten gjøres om til en komplett gågate – helt fri for biler.

Det bekrefter byråd Lan Marie Berg (MDG) i et brev til bystyrepolitiker Hallstein Bjercke (V).

«Jeg vurderer at det er riktig å regulere Olav Vs gate til gågate i sin helhet fordi dette formålet vil gi best forutsigbarhet på sikt for bruk av gaten. Jeg mener også det er riktig at Olav Vs gate nå etableres som en fotgjengerprioritert gate», skriver Berg i brevet til bystyrepolitikerne.

– Økonomisk galskap

Brevet fra byråden får venstrepolitikeren Hallstein Bjercke, medlem i Samferdsels- og miljøkomiteen til å slå alarm.

– Enten er dette økonomisk galskap, eller så er det ren bløff, tordner Bjercke til Nettavisen.Økonomi.

– Det er én av to mulige utfall i denne saken. Enten så kommer man til å gjøre dobbeltarbeid fordi man må sette i gang en gateopprustning med 120 millioner kroner nå, og så kommer det en ny opprustning når gaten skal omgjøres til komplett gågate. Eller så har ikke byrådet tenkt å gjøre det til en ordentlig gågate uten biltrafikk, sier Hallstein Bjercke (V) til Nettavisen.Økonomi.

Venstre-politikeren mener dette kan risikere at Oslo kommune først oppgraderer gaten for 120 millioner kroner, for deretter å bruke nok et skyhøyt beløp på å ferdigstille gaten noen år senere.

– De har god råd, dette byrådet, sier han før han illustrerer saken med et eksempel:

– Du asfalterer ikke oppkjørselen din til 60-70.000 kroner mens du samtidig skal legge heller i oppkjørselen, sier Bjercke, åpenbart oppgitt.

Venstre mener kommunen bør vente med å oppgradere gaten, til man har en helhetlig plan for å unngå å grave opp gaten i to omganger.

Les også

Folket har talt: Superveien E39 vinner Sløseriprisen 2018

Skal hogge trær

Det er ikke bare fortauene som skal bli bredere og drosjeskiltet som skal flyttes. Trærne skal også hogges ned. Ifølge MDG-byrådens brev skal tilstandsrapporten fra 2011 vise at trærne ikke har gode nok forhold. Åtte år senere står fortsatt trærne der. Nå skal de hogges ned, før de planter nye.

«Jeg har fått opplyst fra Bymiljøetaten at alle trær i Olav Vs gate fjernes i forbindelse med gravearbeidene. De vil erstattes på østlig side med trær som er mer tilpasset stedet, blant annet vil de ha mindre trekroner.» skriver byråden i brevet.

Les også

Full T-banekrangel om 14 milliarder kroner - dette er stridens kjerne

MDG svarer

Byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) har ikke besvart Nettavisens henvendelser. I stedet får vi tilsendt et svar fra politisk rådgiver i MDGs bystyregruppe, Sirin Stav.

– Olav Vs gate er en manglende lenke mellom Nationaltheatret, et av byens viktigste kollektivknutepunkt, og sjøen. Oslos innbyggere har ventet alt for lenge på en oppgradering av Olav Vs gate, og hadde måttet vente enda lenger dersom vi ikke satte i gang nå, skriver Stav i en e-post til Nettavisen.

Partiet sier seg godt fornøyd med oppgraderingen, men de kan ikke utelukke en ekstra oppgradering av gaten på et senere tidspunkt.

– Nå får fotgjengerne endelig en god gate med brede fortau. Det vil sannsynligvis være lenge til neste opprustning, da det er flere andre gater i bykjernen som sårt trenger oppgradering etter mange tiår med forsømmelse, sier Stav.

– Har byrådet lagt fullstendig gågate i Olav Vs gate på is, og sier seg fornøyd med oppgraderingen som starter i høst?

– Altså, gaten skulle ha vært pusset opp for flere tiår siden. Med dette sørger vi for å gjennomføre et prosjekt som Venstre lenge har ønsket, men som ble lagt i en skuff i 2014 fordi deres venner i Frp ikke ville bruke penger på det. I motsetning til Høyre og Frp mener det rødgrønne byrådet at det er vel anvendte penger å gjøre våre gater og byrom mer menneskevennlige, sier hun.

Les også

MDG forsvarer miljøfartsgrensa: - Frp prioriterer fart foran folks lunger

Kommentarer til denne saken