NA24.no

Billigkjeder presser luksusmerker

Foto: FILIPPO MONTEFORTE (Scanpix)
H&M og Zara tvinger luksusmerkene til å tilpasse seg forbruksmønstrene.

Kjeder som H&M og Zara, som oppdaterer sortimentet sitt løpende tvinger luksusmerkene til å produsere og lansere flere kolleksjoner i året.

Én kolleksjon på sensommeren og en kolleksjon tidlig vår. Det er den nåværende realiteten til luksusmerkene. Men presset fra kjedene kan fort føre til at de må tilpasse seg forbruksmønstrene i en raskere takt enn nå, skriver business.dk

.

H&M bruker tre uker på å plukke opp de seneste trendene i motebildet, designe nye varer og distribuere de ut i markedet.

- Slik fleksibilitet stiller krav til luksusmerkene om å stadig tilføre nye produkter, sier Gianluca Brozzetti, i Cavalli, til Bloomberg. Han fortsetter:

- Lojale kunder kommer stadig tilbake, men forsvinner like fort når de ikke finner noe nytt.

Cavalli Chanel og Yves Saint Lauren-eide PPR tilbyr kundene sine såkalte prekolleksjoner som et supplement til den tradisjonelle vår-sommer kolleksjonen og høst-vinter kolleksjonen. Ifølge Peter Farran, analytiker hos Bryan Garnier & Co er ideen om få kolleksjoner i året utdatert og gammeldags.

- Ideen om bare to sesonger i motebransjen, blir mer og mer gammeldags, sier Farran.

Farran mener luksusmerkene må bli flinkere til å tilpasse seg at kundenes behov er forandret.

Les flere saker på Na24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere