NA24.no

Biola ikke «bio»

Tine og Q-Meieriene må trolig bytte merkenavn på syrnede melkeprodukter.

Mattilsynet sier nei til bruken av ordet «bio» på varer som ikke er økologiske, melder Aftenposten.

Tilsynet mener mange forbinder uttrykket med økologisk, og når «bio» brukes i et merkenavn, er dette i strid med økologiregelverket.

Det var det økologiske kontroll- og godkjenningsordningen Debio som gjorde Mattilsynet oppmerksom på at Biola fra Tine og Bio-Q fra Q-Meieriene ikke er økologiske produkter.

Biola har vært på det norske markedet i 14 år, og det syrnede melkeproduktet selger for nær 440 millioner kroner årlig.

Varemerket verdsettes trolig til drøye 100 millioner kroner, etter det Aftenposten kjenner til. Tine mener navneendringen vil medføre betydelige kostnader og tap.

Et alternativ er å bruke overskuddet av økologisk melk til å lage produktene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere