NA24.no

Bjørn Kjos følte seg sveket


- BEVISST ØDELEGGING: - Å se folk bevisst gå inn for å ødelegge sin egen arbeidsplass på denne måten ga meg en følelse av å være midt i en fortelling av Franz Kafka der det skjer merkelige ting hele tiden.
- BEVISST ØDELEGGING: - Å se folk bevisst gå inn for å ødelegge sin egen arbeidsplass på denne måten ga meg en følelse av å være midt i en fortelling av Franz Kafka der det skjer merkelige ting hele tiden. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
I sin nye selvbiografi forteller Norwegian-sjef Bjørn Kjos blant annet om tiden da de ansatte arbeidet mot Luftfartstilsynet for å stanse langrutene.

– Det eneste man sitter igjen med, er en total fornemmelse av et slags svik, skriver Kjos i boka «Høyt og lavt» som kom ut tirsdag.

Utgangspunktet for det han opplevde som et svik var en reise de tillitsvalgte i selskapet tok til Luftfartstilsynet i Bodø. Ifølge Kjos var denne reisen øyensynlig gjort for å overtale tilsynet til å nekte Norwegian å starte langdistanseoperasjonen fra England, ifølge Aftenposten.

– Det hadde muligens ikke vært en vellykket tur, de så i alle fall ganske molefonkne ut i linsen til journalisten som hadde fulgt dem på ferden. Men de fikk i alle fall gjort et poeng av de hadde fløyet SAS opp til Bodø, og det skulle fagforeningsfolkene våre gjøre nedover også, skriver Kjos.

Han fortsetter beskrivelsen av det han mener er å ødelegge sin egen arbeidsplass.

– Å se folk bevisst gå inn for å ødelegge sin egen arbeidsplass på denne måten ga meg en følelse av å være midt i en fortelling av Franz Kafka der det skjer merkelige ting hele tiden. Det eneste man sitter igjen med er følelsen av et slags svik, skriver Kjos.

- Nobelprisen ødela
Nobelprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo sparket beina under et løfterikt samarbeid mellom Norwegian og et kinesisk flyselskap, skriver Kjos i boka.

Kontorene på den enorme, men ennå ikke ferdige flyplassen i den kinesiske millionbyen Kunming sto klare, og etter mange og lange forhandlinger var de siste detaljene i intensjonsavtalen mellom Norwegian og det lokale flyselskapet Ying Airlines på plass.

Våren 2010 hadde Kjos fått en e-post av en tsjekkisk konsulent i Kina, som ville formidle kontakt med Ying Airlines, og etter flere besøk i landet var Kjos blitt overbevist om mulighetene i det løfterike innenriksmarkedet i Kina. Det passet Norwegian som hånd i hanske.

Oppstarten skulle skje i 2013, men etter at avtalen ble kringkastet på kinesisk TV våren 2011, noen måneder etter at Liu Xiaobo fikk nobelprisen, fikk Norwegians kinesiske partner klar beskjed av myndighetene om å legge samarbeidet på is.

– Jeg kan den dag i dag ikke greie å la være å tenke på hva vi kunne fått til i Kina, skriver Kjos i boka.

(©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere