NA24.no

Bjørn Kjos skylder på været

Foto: Nils Collett Vogt (NA24)
Sist oppdatert:
- Uten uværet i London, problemer i Europa og streiker i Spania, hadde vi tjent penger, sier Kjos.

Onsdag morgen var flyselskapet Norwegian ute med resultater for fjerde kvartal. Tallene viser at heller ikke vekstvinneren i det nordiske flymarkedet klarer å holde pluss i bøkene.

Flyselskapets nettoresultat endte på minus 5,4 millioner kroner av en omsetning på 2,145 milliarder kroner. Omsetningen steg imidlertid med solide 22,6 prosent i fjerde kvartal. Driftsresultatet før avskrivninger og drivstoffkostnader (EBBITDAR) var på 214 millioner kroner, noe som var opp fra 204,5 millioner kroner i fjerde kvartal i 2009. Mens kontantstrømmen viste nedgang til 158 millioner kroner i siste kvartal, mens det var 353 millioner kroner i fjerde kvartal i 2009.

Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian peker på at engangshendelser og engangsutgifter farger resultatet.

- Uten uværet i London, problemene i Mellom-Europa og streikende i Spania, hadde vi vært i positive tall, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, til NA24.

Les mer: Hundrevis av nordmenn venter på å komme hjem til jul

Kjos understreker også Norwegians tilhørelse også peker på at flyselskapet bidrar til fellesskapet.

- I motsetning til mange andre større flyselskaper, så betaler Norwegian skatt og bidrar til samfunnet, understreker Bjørn Kjos.

Tøft år
For hele 2010 fikk Norwegian et årsresultat på vel 189 millioner kroner. Likevel var 2010 et krevende år for selskapet.

- Årsresultatet for 2010 viser at stadig flere passasjerer velger Norwegian. Vi har hatt en kraftig passasjer- og kapasitetsvekst, og det er vi godt tilfreds med. Ikke minst er vi fornøyd med at vi har kuttet kostnadene betraktelig sammenlignet med året før og dermed styrket vår konkurransekraft ytterligere. 2010 var likevel et krevende år i flybransjen, og resultatet er påvirket av meget høye drivstoffkostnader, streiker og myndighetenes sprengning av luftrommet som følge av vulkanutbruddet på Island, skriver administrerende direktør Bjørn Kjos i en melding.

Når direktøren presenterte resultatene for fjerde kvartal, pekte han på at 38 prosent av all trafikk på Oslo Lufthavn Gardermoen er Norwegian passasjerer og at av den totale veksten i antall passasjerer på flyplassen, så står Norwegian for 96 prosent. Og mens flyplassen totalt sett kan vise til en vekst i antall passasjerer på 5 prosent, så har Norwegian en vekst på 14 prosent.

Sammenlignet med 2009 steg drivstoffkostnadene i fjerde kvartal med hele 63 prosent. Den kraftige økningen er imidlertid motvirket av at Norwegian stadig faser inn nye og mer miljøvennlige fly som bruker mindre drivstoff, opplyser selskapet

Selskapets enhetskostnader – unntatt drivstoff – er på årsbasis kuttet med 10 prosent fra 2009 til 2010. Selv medregnet drivstoff er kostnadene betydelig redusert. Norwegian vil med innfasing av flere nye og større fly få en enda mer effektiv drift og dermed redusere enhetskostnadene ytterligere. Norwegian faset inn 13 nye Boeing 737-800 i løpet av 2010. I 2011 vil 15 fabrikknye fly bli tilført flåten.

Ny base i Finland
I 2011 legger Norwegian til grunn en vekst i produksjonen (ASK) på 20 – 25 prosent, hovedsakelig som følge av innfasing av nye og større fly. Mesteparten av veksten vil komme i Sverige og Finland, samt på charterflyginger fra Norge. I månedsskiftet mars/april åpner den nye basen i Helsingfors med 3 fly, hvor Norwegian vil operere 13 ruter i oppstartfasen, opplyses det i meldingen.

Likevel er det ikke noe mål for Norwegian å prøve å etterstrebe å være absolutt billigst.

- Er det noe mål for Norwegian å ta opp kampen med Ryanair på pris?

- Nei, det er ikke noe mål. Vi greier ikke komme ned på det kostnivået, for da må vi begynne å fly på andre og mindre flyplasser. Og vi har en strategi der vi bare skal fly på de større flyplassene, sier Kjos til NA24.

Likevel understreker han at Norwegian har veldig lite direkte overlapping med Ryanair.

Bjørn Kjos er tilbakeholden med å si noe om utvidelsen til langdistanse flyginger til USA og til Asia utover at han presiserer at progresjonen går etter planen.

Les også: Klar for New York og Bangkok

Parallelt med Norwegians varslede utvidelse av rutetilbudet bytter flyselskapet ut flåten av fly. Som tidligere skrevet vil Norwegians nye fly være utrustet med Dreamliner interiør med alt det innebærer av finesser.

- Dreamliner kommer til å bli et fantastisk fly, sier Kjos.

Som vedgår at ikke alt går fullstendig knirkefritt, men at avvikende i beste fall er av liten av liten betydning.

- De har hatt noen små problemer med levering, men det er utrolig avanserte systemer som blir satt inn i disse flyene. Så vi må være forberedt på at det kan komme noen ukers forsinkelser. Men det er ikke snakk om år slik som de andre, sier en smilende Bjørn Kjos.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere