Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

«Black Friday»: Eksplosiv vekst i mobilhandelen

For unge, kvinnelige forbrukere er mobiltelefonen i ferd med å bli en like vanlig betalingskanal som PC-en.
For unge, kvinnelige forbrukere er mobiltelefonen i ferd med å bli en like vanlig betalingskanal som PC-en. Foto: iStock
Sist oppdatert:
Mobilen blir stadig mer populær som betalingskanal.

Dagen etter Thanksgiving i USA, den såkalte «Black Friday», har de siste årene etablert seg som en kommersiell tradisjon også i Norge.

I år har fenomenet utviklet seg til «Black Week», og det har flommet over av tilbud fra både tradisjonelle butikker og nettbutikker hele uken.

Mange norske nettbutikker omsetter denne helgen for både fem og ti ganger så mye som de gjør ellers i november. Skarp vekst i netthandel fra mobil i 2015 gjør at netthandelsekspert spår norsk mobilhandelsrekord.

Les også: Håper å omsette for 30 millioner på «Black Friday»

– Black Friday og Cyber Monday er blitt et kjempefenomen i Norden. Vår ferske netthandelsrapport viser at andelen som handler varer fra mobilen i Norden har økt fra 17 til 31 prosent det siste året. Basert på denne trenden tipper jeg at vi setter vi ny rekord i netthandel fra mobilen i helgen, sier Fredrik Green, Norgessjef i betalingsselskapet Klarna.

Kvinner kjøper mest med mobilen
Rapporten viser at det er flere kvinner enn menn som handler via mobile enheter i Norden. 35 prosent av kjøp som foretas av kvinner gjøres via mobiltelefonen, mens for menn er det 26 prosent.

Ikke overraskende er mobilhandelen også størst blant de yngre forbrukerne. 42 prosent av transaksjoner utført av nordiske forbrukere under 26 år, skjer via mobiltelefon. I aldersgruppen 66-75 å er det kun seks prosent som handler med mobilen.

Fredrik Green, Norgessjef i betalingsselskapet Klarna.

– Det er veldig tydelig at andelen transaksjoner via PC-er stiger, og at andelen mobiltransaksjoner synker, jo eldre netthandlerne er. Fortsatt er det PC-en som er mest populær, men det kommer snart til å endre seg dersom trenden med mobilhandel fortsetter. Og alt tyder på det, sier Green.

Ifølge Klarnas netthandelsrapport handler 54 prosent av norske forbrukere på nett hver måned. Det vi handler mest er billetter, reiser og klær. Fortsatt kommer den største andelen av trafikken til norske nettbutikker fra PC, men undersøkelsen til Klarna viser at dette er i rask endring.

I andre kvartal i fjor lå andelen som handlet fra PC på 69 prosent, og ett år senere ligger den på kun 56 prosent. Spesielt om kvelden merkes den økte trafikken fra mobilbrukerne.

Håper å omsette for 30 millioner
Mediehuset Nettavisens kommersielle avdelinger har et team på 13 personer som jobber på skift fra i dag og ut mandagen. Målsettingen er å omsette for 30 millioner kroner i løpet av Black-dagene.

- Det er ingen tvil om at stadig flere handler direkte fra mobilen, ikke minst fordi de fleste betalingsløsninger har blitt forenklet, sier direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen.

Under «Black Friday» i fjor utgjorde salg på mobilen ca 20 prosent av Nettavisens omsetning. I å r forventer Nisja-Willhelmse at andelen vil stige til 40 prosent, og at den digitale omsetningen totalt vil dobles.

- Ikke minst skyldes dette at nettlesere har begynt å lagre kredittkortinformasjon og at bankene har forenklet betalingsmulighetene digitalt, forteller Nisja-Willhelmsen.

Content marketing-sjef Ingrid Louise Kvam spå r også på rekord i omsetning på mobil på «Black Friday».

- Vi kommer til å ha mange timessalg på tider hvor folk flest kun har mobilen tilgjengelig. Vi kommer til å guide folk til alle salgene gjennom en livedekning fra torsdag kveld, og her tror vi det minst blir halvparten mobile lesere, sier Kvam.

Nettavisens «Black Friday»-side på Facebook har nå 94.000 som skal på arrangementet og 31.000 som har vist interesse.

Her er noen av de ansatte i Nettavisens content marketing-avdeling som skal jobbe med «Black Friday»-salg de neste dagene.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!